Friday, February 10, 2012

Trauma


jenayah ada di mana-mana. Sila berhari-hati ya.
'pesanan untuk diri sendiri'

"oh. ini ke kak hasna'..ini kan kakak yang post dalam ruang iklan malam tu?". Tanya seorang junior ketika bersalaman dengannya di masjid.
 Saya hanya ketawa. ^^#.

"hasna'..hati-hati ya. Jangan jalan sorang-sorang lagi.." pesanan akhawat-akhawat yang saya jumpa sepanjang hari selepas malam kejadian.

"alhamdulillah kak hasna' berani..kalau saya, saya dah menangis.." komen biasa junior-junior selepas mereka meminta diulangi cerita kejadian.
"haih..menangis buat apa. Jerit la sayang..". 

Sungguh. Lucu apabila terfikir bahawa saya telah menjadi salah seorang 'mangsa'.

6 Februari 2012: Trauma.


Malam itu, saya menemani Syida, (soulmate + travelmate + exroommate aka exhousemate) berbuka bersama di rumahnya memandangkan housematenya masih belum pulang dari Malaysia.

Ketika mahu pulang, malam masih awal. Sekitar 7.30 malam. Bermakna baru sekitar kurang 1 jam dari waktu isyak. Tidak terfikir untuk bermuroqib* kerana waktu qarar* ialah 9 malam.

*muroqib: peneman perjalanan yang terdiri dari pelajar lelaki. Diguna pakai sistem muroqib/musyrif ini oleh pelajar-pelajar Malaysia di negara arab.
*qarar: waktu tetap wajib menggunakan sistem muroqib.


Perjalanan pulang masih meriah. Di syari3 jami'ah masih banyak keluarga-keluarga. Tidak seperti selalu jika pulang sendiri sekitar jam 8 lebih, sudah nampak kurangnya wanita-wanita arab di jalan raya.

Mula membelok ke lorong berhampiran kedai runcit Geneva, kepekaan ditingkatkan kerana tahu jalan itu agak gelap. Tetap masih, pada malam itu orang banyak lalu lalang.

Setiap kali beberapa minit atau jika terdengar bunyi aneh, seperti biasa, saya akan menoleh belakang. Berjaga-jaga. 'Alert' orang panggil.^^.

Malah, ketika melintasi rumah lama, sekumpulan anak-anak jiran, remaja dan kanak-kanak masih ada. Duduk-duduk sambil berbual. Walaupun tidak pernah bertegur sapa tetapi mereka baik. Jika ketika kami lalu di jalan itu, ada sekumpulan kanak-kanak sedang bermain, maka, mereka akan menyuruh anak-anak itu ke tepi memberi laluan.

Sebelum membelok ke kanan dari jalan tadi, seorang remaja arab keluar dari lorong gelap dari sebelah kiri. Terdetik.

"orang ni pelikla..". memakai sweater bersama topi. (topi macam baju hujan). Jalan tunduk menyembunyikan wajah.

Namun kembali tenang kerana ketika masuk jalan ke rumah, bertemu sebuah keluarga arab; suami, isteri dan anak mereka yang remaja. Mereka melintasi dengan wajah biasa. Maka secara normalnya, saya juga berjalan dengan perasaan yang biasa.

Bangunan rumah terletak di antara sebuah sekolah (hanya satu bangunan berpagar ) dan maktab (kedai sewa menyewa rumah). Dan ada lorong kecil untuk masuk ke bangunan itu. Allah izin, maktab tutup malam tersebut. Maka, pakcik-pakcik maktab yang suka melepak di hadapan maktab mereka tiada.

Mula memasuki lorong bangunan rumah. Terbias cahaya dari lampu jalan.

Tiba-tiba, perasan bayang-bayang lelaki di belakang. Degup laju. Cepat menoleh.

Ada seorang remaja lelaki. Dia terkejut. Masing-masing kaku.

Namun Allah izin, cahaya yang samar=samar membuatkan wajahnya kurang jelas dan sangkaan awal bahawa itu adalah anak jiran bawah rumah kami kerana selalu sahaja dia pulang lewat.

Kembali berjalan menuju ke pintu bangunan untuk membuka kunci. Perasan bayang-bayang itu semakin laju mendekati.

Ketika berdiri di hadapan pintu, terbias dari permukaan dinding pintu, bayang-bayang yang dekat di belakang. Sekali lagi menoleh.

Ok. Saya trauma setiap kali berimaginasi semula. Namun selalunya perlu berimaginasi kerana setiap kali berjumpa orang, mereka akan bertanya tentang peristiwa malam itu dan saya akan perlu bercerita dari awal. Haih..


Serius terkejut ketika melihat remaja arab itu betul-betul sedang berada di hadapan dan sedang menghunus pisau. Pisau betul dan bukan pisau dapur.

Ketinggian mungkin seakan-akan saya atau sedikit rendah. Kulit wajah cerah. Sweaternya yang juga bertopi berbelang gelap cerah.

"diam..!diam..!". katanya sambil pisau menghunus ke dada saya.

Rasa dunia terhenti seketika. Awalnya rasa diri bagai dalam mimpi. Kerana di belakang saya, pintu yang masih berkunci. Dan betul-betul di hadapan saya adalah seorang lelaki yang punya senjata tajam. Tersekat. Dan situasi itu sangat bahaya sebenarnya.

Lintasan untuk menolak tubuhnya dengan gerakan kaki 'push' terbantut apabila melihat semula situasi dia sedang memiliki senjata. Kerana, jika musuh memiliki senjata, sebaik-baiknya jangan mengambil tindakan yang membuatkan anggota kita hampir dengan tubuhnya jika difikir jarak masih selamat. 

Langsung Allah izin terlintas untuk menjerit sekuat-kuatnya. Dan semua itu berlaku kurang dari sesaat.

"aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"


Alhamdulillah. Maha suci Allah yang memberikan saya kekuatan untuk menjerit sekuat-kuatnya. Terfikir untuk takbir awalnya tetapi yang keluar hanya jeritan. ^^#. Mungkin kerana terlalu takut.

Dan maha Hebat Allah yang mencampakkan rasa takut dalam diri penjahat itu. Dia terkejut. Awalnya teragak-agak untuk berundur tetapi akibat jeritan yang semakin kuat, dia langsung lari. 

Jujur, saya yakin sebenarnya hanya kuasa Allah yang menyelamatkan kerana tidak logik dia takut dengan hanya jeritan sedangkan dia punya senjata untuk melakukan apa-apa tindakan.

Melihat jarak kami semakin menjauh, saya langsung membuka kunci pintu bangunan dan menutup kuat. Menahan pintu dengan jantung yang hampir luruh.

Tiba-tiba terfikir, pintu ini, jika ditutup, secara automatiknya akan terkunci. Kenapa perlu ditahan lagi? Baik lari naik ke atas kerana takut jika penjahat itu berpatah balik dan menekan mana-mana loceng rumah jiran, kemungkinan besar untuk jiran menekan suis buka kerana mereka tidak tahu apa yang sedang berlaku di bawah.

Cepat-cepat berlari menaiki tangga ke rumah yang berada di tingkat 3. Masuk ke rumah dan kunci. Terduduk hampir pengsan.

Serius jantung berdegup seakan-akan selesai menamatkan larian pecut 200m. Sokongan kaki lemah dan seakan-akan tidak mampu menampung badan. 

Seperti mahu pitam. @_@.

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Pengajaran: Peringatan Ibu-Ibu Perlu Diambil Serius.


Teringat siang malam kejadian, saya menelefon bonda. Bual-bual kerana hampir 2 minggu tidak menghubunginya melalui suara. Hanya menggunakan wadah inbox fb. 1 minggu berjalan, manakala 1 minggu kemudian, telefon hilang. ^^#.

Dan antara pesanan yang dititip bonda ialah hal muroqib. Bonda yang pernah tinggal sebulan di Jordan dan melihat lorong-lorong yang selalu saya lalui, pernah memberi komentar semasa masih berada di sini,
"sebelum ni mak dengar hasna' selalu jalan sorang-sorang, mak dah takut..bila mak datang dan tengok sendiri..lagi la mak takut dan risau..".
He he.

Teringat sungguh-sungguh bonda memesan pada saya berkenaan siapa yang perlu didahulukan dalam hal bermuroqib dan lain-lain bantuan sekarang ini semasa dalam perbualan kami siang itu.
"ok je iAllah..mak jangan risau ya..". Jawapan saya selalunya.

=)

Penutup: Susunan Allah Itu Pasti Ada Hikmahnya.


Meski agak kurang berpuas hati dengan respons syabab-syabab yang lebih suka menghukum dengan membuat andaian yang pelbagai, namun tidak kurang yang prihatin. Sentiasa bersyukur kerana berada dalam keluarga PERMAI yang sangat ambil tahu dan cakna.

Msg-msg di handphone dan di inbox masuk, bertanyakan pengkhabaran. Tidak kurang yang telefon dan bertanyakan pendetailan.

Pesanan-pesanan dari sahabat-sahabat serta kekuatan sedikit sebanyak menghilangkan rasa trauma itu. Serius malam itu sangat sukar untuk melelapkan mata. ^^#.

Dan insya-Allah, moga kesedaran untuk bermuroqib itu tetap istiqamah. ;)


*muhasabah banyak selepas peristiwa itu. Lebih-lebih lagi berkenaan trauma dengan gelap dan sunyi. malah malam pertama, langsung susah untuk memejamkan mata kerana minda akan flash back situasi tersebut.


Bagaimana pula ya saudara-saudara kita yang setiap hari melihat pembunuhan ngeri yang berlaku di sekeliling? Apatah lagi yang bapa-bapa dan ibu-ibu serta saudara-saudara mereka yang dibunuh di hadapan mata?

Nota kaki:
-saya hanya terbiasa tidak menggunakan muroqib hanya pada waktu sebelum qarar. Selepas waktu qarar, insya-Allah, saya adalah seorang ahli PERMAI yang patuh dari dahulu.


Banyak orang memesan, bermuroqib atau jika tidak, jangan jalan seorang diri.
Jujur, saya akan memilih untuk bermuroqib kerana sangat susah untuk tidak berjalan seorang diri. Lantaran banyak urusan perlu kita seorang yang bergerak, mengapa perlu menyusahkan housemates untuk mengikut sama?

Habis, susahkan muroqib?
Itukan namanya gentleman..=)

-ramai akhawat yang back up saya ketika syabab-syabab blaim tidak bermuroqib kerana memang secara relevannya 7.30-7.40 petang itu adalah masih terlalu awal untuk bermuroqib. Malah Ummu Yasser (jiran bawah) juga mengatakan hal yang sama ketika bertanyakan berkenaan malam tersebut kerana anaknya mendengar jeritan saya. Beliau aneh kerana kejadian berlaku pada waktu yang masih awal.
Dan yang paling lucu, malam itu ada 2 kejadian jenayah. 1 adalah saya, manakala satu lagi adalah cubaan untuk mendekati seorang akhawat yang turut sama sedang berjalan pulang seorang diri di kawasan Nadi Mu3allimin dan beliau adalah Tim! Ketua Helwi PERMAI lagi. Saya kira, malam itu adalah malam yang menarik kerana KH dan Tim. Pengerusi PINTAR yang kena. ;)

-teringat semula beberapa kenangan-kenangan mahal trauma yang pernah dilalui (^^,) :
+ tersekat seorang diri dalam lif semasa berumur 7 tahun.
+ lemas dalam kolam (umur sekolah rendah).
+ perompak masuk rumah ketika berumur 10 tahun.

-diminta menjadi panelis dalam Open Talk PERMAI khamis malam lepas. Teringat ketika awal-awal lamaran diterima dengan sangkaan hanya forum biasa. Serius terkejut apabila tinggal 2 hari, baru tahu forum itu adalah open talk.
Dengan soalan berbeza serta tiada persediaan untuk menerima soalan kerana diberitahu bahawa panelis Open Talk tidak akan ditanyakan soalan. Haih..^^#.
Sangat berterabur . Minta maaf ya pada para hadirin yang sudi hadir sehingga memenuhi dewan dan terpaksa duduk di tangga-tangga serta berdiri di belakang dewan. 
Silalah komen mana-mana yang perlu diperbaiki ya. =)

 

3 comments:

  1. orang arab memang ganas
    kat mesir, bukan akhawat aje yg kena musyrif
    laki pun dh xleh jalan sorang2 skrg nih

    experience is the best teacher
    hasbunallah huwa nikmal wakil

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah,tarbiyah drp Allah adalah sebaik2nya..yg akn melekat sehingga akhir hayat insyaAllah..

    ReplyDelete
  3. saza:
    itulah selalunya dengar kes2 ini banyak di mesir, dan jarang2 di jordan.

    mungkin sebab ada rasa bangga sikit jordan is much safer than egypt, sbb tu Allah uji. =)

    how's urdun? smga penziarahan ke Jordan mmberi 1001 kbaikan dn kenangan. Jemput dtg lagi bila2.

    bonda:
    :') iAllah..

    serius insaf mak..sobs. lepas ni, iAllah akan patuh utk pakai muroqib.

    ReplyDelete

mohon pandangan.