Saturday, October 1, 2011

PINTAR di hati.

Post sempena bermulanya perjalanan PINTAR.

bab posing, memang seronok..

belakang dari kiri: Ain, Fasya, kak Adnin, Syifa', Eida, Wawa, Afiqah, along dan Aisyah.
depan dari kiri: kak Izzah, saya, Ainin dan Mida.
tiada dalam gambar: Norsyamimi.

belakang dari kiri: Faiz, senior Sahel, senior Idzuddin, senior Tuan, Fathullah
depan dari kiri: Azwan, Zulkhairi, Hakim, Zaki, Uzair dan senior Zulnazmi

Gambar Korporat.

Uhibbukum fillah.^^.



Logo rasmi PINTAR yang dilancarkan sesi 2011/12.

logo PINTAR yang dibuat sticker.

Langkah Bermula: 1001 Rasa.

Memasuki bulan October, bermakna segala perancangan gerak kerja PINTAR bakal bermula.


Jujur, memikul amanah besar ini bukan suatu yang mudah. Apatah lagi saat disingkap segala kelemahan dan kekurangan yang ada. Terasa terlalu jauh untuk menyusun dan merangka sedang diri masih jatuh dan bangun.

"Mustahil kita mampu membawa masyarakat kembali kepada Allah, sedang kita sendiri jauh dengan Allah". Kata-kata yang selalu membuatkan diri ini takut dan berhati-hati.

Namun, mahu atau tidak, mustahil ada jalan lain.

Semoga dimulakan dengan noktah bidayah yang jelas dan sohih.

Teringat antara 2 perkara penting dalam amal Islami iaitu:
1) Noktah Bidayah sohehah (titik permulaan yang benar).
2) Ra'yatul Wadhihah (pandangan yang jelas).

Lantas, mari sama-sama kita sentiasa memastikan permulaan langkah ini dibina atas kefahaman yang benar. Langkah yang disusun MESTI bersih dari sebarang anasir-anasir selain dari SEMATA kerana Allah.

Berhajatkan hanya nilaian Allah. Mengharapkan semata kekuatan dan inayah dari Allah. Bersih. Jelas. Dan kosong dari sebarang pengharapan dunia.

Hanya Allah menjadi matlamat utama. Hanya Allah menjadi kekuatan penolak. Kerana jika kita tersilap setitik, semua amal itu menjadi KOSONG dan sia-sia.

Dalam masa yang sama, kita memerlukan perancangan dan plan tindakan yang sistematik dan tersusun. Melihat dari sudut yang pelbagai agar terhasil gerak kerja amal Islami yang terancang dan muntijah.

Kerana kita mahu membina perkara besar. Bukan perkara kecil dan main-main. Kita mahu membina Iman dari runtuhan Jahiliyyah. Lantas, apakah bisa kita sambil lewa dan cuai?


PINTAR: Hanya Wasilah, Bukan sesekali Ghayah.

Perlaksaan gerak kerja PINTAR atau hakikatnya amal Islami itu bukan matlamat akhir kita. Terjun dalam medan DnT tidak pantas sama sekali membuatkan kita rasa terjamin selesa. Kerana semua ini hanyalah jalan atau tumpangan untuk kita bergerak kepada matlamat sebenar iaitu syurga Allah.

Lantas, kesedaran ini yang akan membuatkan kita tidak akan pernah yakin dan selesa bahawa kita akan sentiasa selamat dari tergelincir dan jatuh. Kerana lumrah berjalan, adakalanya akan tersendul atau terlecek hingga mungkin terluka sakit.

Kerana itu menjadi urgensi untuk kita sedar dan faham akan noktah bidayah sebelum memulakan langkah.

"Alif Lam Miim. Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, "Kami telah beriman", dan mereka tidak diuji? Dan sungguh, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta". (1-3:al-Ankabut)

Berjalan bersama tawakkal jagaan Allah. Tingkatkan HDA dan pengaduan maksima kepada Allah agar tidak pernah sekali membiarkan dan meninggalkan kita. Doa sungguh-sungguh semoga Allah tingkatkan kepekaan jiwa dan sensitif hati kita untuk selalu berhati-hati dari kemaksiatan kepada Allah dalam melaksanakan amal Islami.

Penutup: Jazakumullahukhairan Katsira Buat Semua dan Mari Memulakan Langkah Bersama!

Jutaan terima kasih dan doa semoga Allah mengganjari kalian dengan kebaikan yang berlipat kali ganda buat 19 orang mentor akhawat dan 124 orang nuqaba' akhawat yang memilih dan dipilih Allah untuk sama-sama berada di atas jalan DnT ini.

Suatu jalan yang panjang dan tidak akan pernah sekali menjanjikan hamparan karpet merah.

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin itu diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka" (atTaubah: 11) -->Gambaran bahawa untuk memperolehi syurga Allah itu mahal maharnya.

insyaAllah. Semoga Allah kuatkan kita untuk terus sabar, ikhlas dan istiqamah di atas jalan ini.

Sayang kalian kerana Allah dan selamat berPINTAR..!^^.

2 comments:

  1. rugi pulak rasa x dapat dtg PINTAR pagi tdi...

    ReplyDelete
  2. 2 perkara penting dlm amal islami tu dh mcm nama org..

    "hidup pintar!"

    hhi.

    ReplyDelete

mohon pandangan.