Tuesday, October 25, 2011

PINTAR: proses Pentarbiyahan.

Teringat ketika meeting pertama bersama penasihat sekitar bulan 6 yang lalu, dalam semua perkara dan permasalahan yang dibincangkan, Alhamdulillah tidak berat untuk saya susun dan laksanakan gerak kerjanya kecuali hanya satu.

Titipan akhir penasihat yang membuatkan saya senyum (baca: sengih) iaitu:
"kalau boleh dalam meeting-meeting bulanan, boleh buat makan-makan bagi merai ajk-ajk yang membantu..". erk.

Langsung rasa berat untuk memegang amanah sebagai Timb. Pengerusi PINTAR. heh.


Ini gambar google.

Jujur. Jika ada segelintir yang mengatakan bahawa aktiviti memasak merupakan hobi dan penghilang stress maka bagi saya pula adalah sebaliknya..^^#.

Aneh melihat mereka yang lagi menghampiri exam, lagi rajin menggeledah dapur. Sedangkan lagi saya rasa terbeban, lagi saya akan meminimakan penggunaan gas. Hanya masakan-masakan yang mudah sahaja yang akan dipilih dan selalunya adalah masak lemak. ^^. (sebab itu yang paling senang) Jujur. Terhibur untuk berada di dapur hanya pada waktu cuti yang lapang.

Medan Tarbiyah.

Namun Alhamdulillah, susunan Allah itu sangat cantik. Dia sedang menyediakan medan untuk berlangsungnya proses pentarbiyah diri tersebut.

Dan Alhamdulillah semakin meningkat sedikit demi sedikit. ^^.

Teringat semalam meeting AJK PINTAR ke 3, kelas tamat 3.30 petang. Bergegas mencari barang dan selesai jam 4.30. Dan memulakan proses memasak agak lewat. Apatah lagi, semalam kurang normal dan berhajat untuk mencuba perkara baru. Masakan mee kari yang tidak pernah saya terfikir selama ini. Percubaan pertama (masakan kari) dan yang akan menjadi pencuba rasa menu itu adalah ajk-ajk saya. Lucu.

Dan Alhamdulillah, berjaya menamatkan masakan beberapa detik selepas azan maghrib iaitu sekitar jam 6 petang. ^^.

Menyediakan masakan untuk untuk +25 orang secara perseorangan dalam keadaan letih pulang dari kelas ditambah kesihatan yang tidak baik merupakan satu kejayaan buat saya. Alhamdulillah. (plus, lebih-lebih lagi memang dikenali sebagai orang yang suka mengelat dari jadi chef.
he he)

Dan SubhanaAllah, perasaan yang selalu disebut oleh mereka yang rajin masak, "rasa bahagia bila tengok orang makan masakan kita" itu telah Allah izin untuk saya merasainya sama. Bahagia melihat sahabat-sahabat ajk menikmatinya dan menghabiskan hidangan sambil bercanda mesra.

SubhanAllah. Tarbiyah Allah itu sangat unik.

*Asma' dan Syida, sekarang hasna' tahu kenapa awak berdua suka masak.^^.

Tarbiyah Memerlukan Momentum Untuk Menolak.

Alhamdulillah, melalui pentarbiyahan ini, saya belajar, faham dan sedar bahawa proses tarbiyah itu hanya akan berjaya saat kita memiliki daya tolak yang kuat untuk kita bergerak.

Mustahil kita mahu ditarbiyah tetapi tidak mahu merasai sakit, perit dan pedih. Kerana tarbiyah hanya akan mampu berhasil dari proses pembentukan yang panjang dan mendidik.

Teringat catatan dalam salah satu buku tulisan Ibnu Qayyim alJawzi berkenaan pentarbiyahan nafsu yang pernah diceritakan pleh bonda dalam halaqah rumah. Antara yang disebut, (ayat saya):

"...menyekat nafsu jahat ini umpama proses pemberhentian anak kecil yang mencapai umur 2 tahun dari penyusuan badan ibu.

Anak kecil tersebut pasti akan menangis dan memberontak saat kita cuba menyekat tabi3at penyusuan tersebut. Bagi ibu-ibu yang malas untuk berhadapan dengan situasi tersebut, maka mereka hanya akan membiarkan tabi3at anak tersebut sehingga membesar. Dan semakin bertambah usia, semakin susah untuk menanggalkan tabi3at si anak kecil tersebut.

Namun bagi ibu-ibu yang berpandangan jauh, akan tetap bertegas. Biarkan anak kecilnya merengek dan memberontak kerana dia tahu, dia tidak boleh menuruti kehendak si kecil itu demi kebaikan anak itu sendiri. Pada fikiran ibu-ibu itu, tangisan anak itu hanya sebentar untuk disabari.."

Dan itulah ketegasan daya tolak yang perlu dimiliki untuk menjadi muslim mukmin yang lebih baik. Memang susah dan payah, tetapi apakah ada natijah yang lebih baik dari syurga Allah?

Berbalik kepada kisah PINTAR, teringat ketika masak-masak semalam, saya terfikir, ini adalah pentarbiyahan yang sangat cantik. Saya membayangkan jika saatnya nanti telah bekerjaya dan berumahtangga, memiliki anak-anak dan punya komitmen lain, bukankah situasinya akan berulang sama? Terbayang situasi saya pulang kerja dan perlu menyediakan hidangan untuk menjamu ahli-ahli halaqah di waktu malam.

Jika saya tidak mula bersusah payah mempelajari skill memasak dalam waktu-waktu yang genting, masakan saya mampu berhadapan dengannya secara baik saat saya telah dewasa nanti.

Penutup: PINTAR memang satu Tarbiyah.

Selain melatih kepimpinan, skill komunikasi, kemasyarakatan dan lain-lain, saya kira PINTAR juga telah mentarbiyah saya untuk merajinkan diri dalam aktiviti memasak. ^^#.

Semoga Allah redha dengan segala usaha untuk mempertingkat diri ke arah yang lebih baik, iAllah.

nota kaki:
-saya sayang PINTAR..
-Alhamdlillah 3x untuk kemenangan anNahda yang memenangi pilihan raya Tunisia. Semoga Allah tsabatkan kalian dan redha dengan kalian iAllah..
-video yang membuatkan saya sebak. Masyaallah 3alaikum ya Libya. Semoga Allah istiqamahkan kalian di atas jalan yang panjang ini.

No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.