Tuesday, October 18, 2011

Luka di tubuh Umat.

Saat kita mengkufuri Allah dalam kenikmatan,
masih ada yang mensyukuri dan beriman kepada Allah.
Allah tidak hairan pun dengan kemaksiatan kita, tetapi kita yang berhajat sungguh-sungguh
pada rahmat Allah saat penghisaban di padang Mahsyar.

Prolog.

Teringat kisah yang ditulis oleh Abbas As-sisiy. Pernah beliau menangis dan tangisannya itu disedari oleh assyahid IHAB. Lantas IHAB bertanya, "untuk apa kamu menangis wahai Abbas?".
Jawab Sheikh Abbas As-sisiy, "aku menangis kerana melihat betapa dahsyatnya kerosakan umat". Langsung IHAB menyebut, "Baru ketika ini kamu memahami apakah itu erti dakwah".

Dan saat saya melihat reality masyarakat hari ini, terasa jiwa bagai dicarik-carik lantas hanya kepada Allah diadukan segala kelemahan diri.

Luka-luka baru menjarah, sedang luka-luka semalam masih belum sembuh.

Hari ini sahaja 2 berita telah membuatkan saya hampir pengsan. Kisah-kisah yang lahir dari masyarakat yang rosak nilai-nilai kemanusiaannya. Yang tidak pernah terfikir dek akal.

Kisah 1: Kisah terkuburnya kepekaan masyarakat. Peristiwa ini berlaku di China. Rujuk sini.
Kisah 2: Kisah tercabutnya rasa sayang seorang perempuan terhadap anaknya (hasil hubungan zina). Rujuk sini. Gambar bayi tersebut boleh dilihat di facebook. (tak sanggup untuk diletakkan di sini).

Ini hanya 2 kisah kecil berbanding jutaan kisah yang terus menghiris tubuh umat saban hari.
Pembunuhan, penzinaan, pengkhianatan, penindasan, penyiksaan, peperangan dan segala kerosakan lain terus berlaku.

Sehingga tertunduk dan sesak mencari jalan solusinya. Kefasadan demi kefasadan yang berlaku menghimpit dada dan mencemaskan jiwa.

Bukan Pemula dan Bukan Pengakhir, Tetapi Penyambung Untaian Rantai Itu.

Saat melihat masyarakat yang terbakar dengan api kejahatan ini, kadang kala melahirkan rasa putus asa dan pedih.

Lemah untuk melangkah kerana terasa bagai jalan keluar di hadapan tertutup. Dan ketika inilah Iman kepada kekuasaan dan kehebatan Allah berbicara.

Allah yang menciptakan dan menyusun seluruh kehidpan ini dari semenjak terciptanya dunia tidak akan pernah sesekali mencipta dan menyusun sesuatu dengan sia-sia.
Bukankah Dia lebih Maha Mengetahui?

Sesuatu yang melapangkan apabila kita meyakini bahawa kita hanyalah sebahagian dari rantai-rantai perjuangan. Jika kita telah diambil kelak, maka akan lahir generasi-generasi baru yang akan meneruskan apa yang sedang kita usahakan. Jika Islam tidak tertegak di zaman kita hari ini, janji Allah bahawa Islam pasti akan tertegak di suatu zaman yang akan datang.

"Dan Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman di antara kamu dan mengerjakan amal-amal soleh, bahawa Dia akanmenjadikan mereka berkuasa di muka bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang sebelum mereka berkuasa, dan Dia pasti akan meneguhkan bagi mereka agama yang telah diredai-Nya untuk mereka, dan Dia benar-benar akan menukar (keadaan) mereka, sesudah mereka berada di dalam ketakutan, menjadi aman sentosa. Mereka tetap menyembah-Ku dengan tidak mem­per­sekutukan sesuatu apa pun dengan Aku. Dan barang siapa yang (tetap) kafir sesudah (janji) ini maka mereka itulah orang-orang yang fasik."
(An-Nuur, 24:55)

Pujukan Dari Allah.

Saat ini, menyelak kisah-kisah dalam lipatan sejarah bagai melihat perjalanan sebuah cerita di hadapan mata.

Saat mereka yang berusaha melaksanakan amal Islami berasa sesak dan terhimpit, aat jahiliyyah mengalir dalam denyut nadi masyarakat, saat itu lembaran susuk-susuk tubuh dunia Islam menjadi kekuatan inspirasi.

"Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum lagi datang kepadamu (ujian) sebagaimana halnya dengan orang-orang yang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa dengan malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam ujian) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datang pertolongan Allah?" Ingatlah sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat. "
(Al-Baqarah, 2:214)

Sungguh. Tidak ada daya dan upaya melainkan datang dari Allah.

Epilog: Menjadi Pemuda Peka Zaman.

Baru-baru ini sempat menghadam buku tulisan Dr. Raghib as-Sirjani bertajuk, "Pemuda Peka Zaman".

Antara faktor kerosakan dahsyat yang berlaku dalam masyarakat hari ini adalah natijah dari kruntuhan institusi pembentukan jiwa-jiwa muda. Jiwa-jiwa muda yang sepatutnya dewasa dalam fitrah hamasah dan himmah bersama nilai-nilai Islami dirosakkan oleh sistem jahiliyyah yang menconteng dan melahirkan jiwa-jiwa pemuda yang kosong, sempit, malas dan tidur.

Sedangkan dalam hadis riwayat Tarmizi ada disebut,
"Tidak akan bergeser kedua kaki anak Aam pada hari kiamat dari Rabbnya hingga dia ditanya tentang 5 perkara: tenatng usianya, untuk apa ia dihabiskan; tentang masa mudanya, untuk apa ia gunakan; tentang hartanya, dari mana ia peroleh dan untuk apa ia dibelanjakan; serta tentang ilmunya, apa yang ia perbuat dengannya".

Semoga Allah sentiasa melindungi waktu muda yang sedang dimiliki hari ini, insyaAllah.

Nota Kaki:
-Berhenti berfikir sehingga tiba waktu yang dijanjikan.

No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.