Saturday, June 25, 2011

alFateh.

something about him made me inspired: he was born in 29 March 1432.

"Tidak layak digelar pemuda, orang yang asyik berbangga dengan sejarah ayahnya. Namun pemuda sebenarnya adalah yang berkata: Ini adalah aku". -pujangga Arab-.

alFateh.

Ketika tenggelam dalam sejarah hidup pemuda istimewa Sultan Muhammad Bin Murad yang digelar dengan kurnia agung 'alFateh', jiwa selalu sebak. Rasa terlalu jauh antara keperibadian saya dengan keperibadian alFateh yang berjaya meraih janji baginda s.a.w. ketika sedang menggali parit besar Khandaq;

"Konstatinople akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya sewaktu itu sebaik-baik raja yang ada. Tenteranya juga sebaik-baik tentera". (HR Ahmad)

Jangan pernah berhenti. Bercita-cita besarlah wahai diri..!

Saya punya satu impian ketika ini. Saya mahu agar lahir seorang alFateh dari generasi saya.

Lantaran itu, saya mesti membentuk keperibadian generasi yang bakal lahir bermula sekarang dengan membentuk keperibadian diri saya sendiri hari ini. insyaAllah. Tidak ada apa yang mustahil jika bersamanya kesungguhan, iltizam dan tawakkal.

Doakan saya sahabat.

Semoga terus kuat. Semoga terus istiqamah. Semoga terus ikhlas. Semoga terus sentiasa bermanfaat. Semoga terus memiliki syakhsiyah mukmin yang menyenangkan. Semoga terus mampu berfikiran jauh dan kehadapan dalam merencana kerja-kerja Islam. Semoga terus fokus dan bersungguh dalam pelajaran. Semoga terus dan terus dalam kecintaan dan ihsan Allah.

Sangat memerlukan doa kalian.

nota kaki:

-dikurniakan kesempatan oleh Allah untuk merasai betapa berharganya waktu itu. Mesyuarat setiap hari. Beberapa hari mesyuarat sehingga 3 kali sehari.

-fikiran, jiwa dan hidup sedang fokus terhadap perancangan gerak kerja PINTAR PERMAI dan segala kerja teknikalnya: pemilihan nuqaba', pemilihan mentor dll. Di samping permasalahan yang memenuhi PERMAI. Amanah semakin berat saat mendengar jumlah akhawat sesi depan mungkin menjangkau 700-800 orang..

-dalam masa yang sama fikiran, jiwa dan hidup perlu fokus kepada perancangan gerak kerja dan perjalanan program Akademi alFateh di bawah PINTAR PERMAI. First trial. Pengalaman merangka modul dan gerak kerja setelah berjalannya perasmian program. Dada jadi sesak.

-Tidak dikira amanah masyarakat yang menuntut untuk diluangkan masa mendengar dan membantu menyelesaikan. Sehingga ada teman berkata:
"Tak tahu kenapa ramai yang suka kongsi masalah dengan hasna'.. Ujian juga tu..".

Benar. Sangat-sangat menjadi ujian kerana perlu keras untuk melawan bisikan syaitan yang mengganggu. Sedangkan semua kelebihan dan kebaikan yang ada pada diri kita HANYALAH milik Allah. Allah yang mencampakkan rasa tenang di jiwa mereka ketika bersama kita yang hanya wasilah. Allah yang meletakkan rasa yakin mereka terhadap peribadi kita yang juga adalah milik Allah. Allah yang melembutkan hati mereka untuk mengalirkan air mata dan menciptakan tangan kita untuk mampu mengelap air mata itu dan menghapuskannya dengan kata-kata yang diilhamkan oleh Allah. Allah Yang Maha Kuat menjadikan kita kuat untuk menguatkan mereka.

Allah mampu tarik bila-bila masa semua kebaikan yang ada pada kita. Na'uzubillah min zalik.

(mode: peringatan keras buat diri)

-Saat amanah melebihi masa ini, Allah telah mengizinkan mata dan fikiran untuk melihat jelas betapa ugensinya kejernihan HDA. Tarbiyah Dzatiyah yang mengoptimumkan kemampuan diri dalam masa yang sama peningkatan pengaduan kepada Allah berjalan seiring.

Rasa lemah jika terlepas tahajjud dan tidak mampu menangis dalam solat. Lantaran meneydari, hanya dari itu kekuatan yang menolak untuk bekerja itu lahir. Tanpa sokongan Allah, kita masih mampu berjalan tetapi bersama kekosongan yang amat dan tidak mampu bertahan lama.

Allahua'lam.

2 comments:

mohon pandangan.