Sunday, July 3, 2011

- first exam - rehlah Tarbawi -

hanya post cerita.

First Exam.


Tadi selesai first exam untuk summer sem. Fiqh Ibadaat 2 yang membawa tajuk zakat, puasa dan Hajj. Untuk Imtihan awwal ini yang mengisi kertas peperiksaan hanya tajuk zakat.

Jujur. Tidak susah sebenarnya soalan. Tetapi kecewa kerana jawapan tidak terkeluar. Allah izin, yang keluar adalah bahagian yang hanya sempat saya baca dan tidak hafal. Tawakkal mengisi jawapan.

Sayang. Apatah lagi Dr. Muhammad Faleh adalah doktor kesayangan saya dan pelajar Malaysia amnya. Wajah doktor ada iras-iras Syeikh Ahmad Yasin dan ada 2 perwatakan doktor yang akan saya ingat sampai bila-bila..^^.

1) Setiap kali di awal kelas, doktor akan membacakan doa dan di akhirnya doktor akan menambah doa, "dan jilbab-jilbab kami, panjangkanlah..kulli (katakanlah) ameen". Maka kawan-kawan arab yang majoritinya bertudung kecil akan sengih-sengih...^^.

Tidak terkecuali setiap kali ada pelajar perempuan arab yang berjilbab kecil dan berpakaian ketat lalu di hadapan doktor, doktor Faleh akan mendoakan doa yang sama dan berkata "kulli (katakanlah) ameen..".

Satu keunikan di sini, fenomena saling menasihati masih subur. Saya terfikir, jika di Malaysia, apakah ada pensyarah yang berani berdoa sedemikian di hadapan pelajar-pelajar yang lalu berdekatan dengannya..^^#. Semoga Allah memberikan kita kekuatan insyaAllah..

2) Setiap kali ada pelajar Malaysia yang menjawab soalan doktor di dalam kelas, doktor akan senyum dan menepuk tangan penuh suka sambil berkata: "! عايش مالزيين" (hidup pelajar Malaysia !) sangat comel. ^^.

Baik. doakan insyaAllah imtihan seterusnya 6hb (3aqad zawwaj) dan 10hb July (hasub). 7hb July merupakan hari perasmian Akademi alFateh sekaligus bermulalah perjalanan Akademi insyaAllah. Semoga Allah permudahkan..

nota kaki:
esok insyaAllah nak jumpa semula doktor Faleh..Allahyusahhil 3allayi..

Rehlah Tarbawi -1 July 2011-

Alhamdulillah, hari Jumaat yang lalu, saya bersama sahabat dan sahibah yang lain seramai hampir 27 orang (22 orang dari Irbid dan 5 orang dari Mu'tah) dengan izin Allah berjaya berehlah bersama-sama di Wadi Ibnu Hammad yang terletak di Mu'tah, hampir 4 jam perjalanan dari bandar Irbid.

Bertolak jam ketika menghampiri pukul 7 pagi menaiki coaster dan tiba sekitar jam 11. Duduk-duduk di pondok sementara menunggu rombongan van dari Mu'tah tiba.

Aktiviti kami adalah 1) trekking, 2) abseiling (turun air terjun), 3) penyampaian dari pakcik Zul yang Allah susun menziarahi anaknya aka menziarahi kami sama, 4) makan tengah hari (3 dan 4 di checkpoint akhir) dan bertolak balik 5) aktiviti mandi 6) abseiling (naik air terjun) 7) trekking semula..




kredit untuk pakcik Google. (sebab dalam album sahibah tiada gambar air terjun)




merindui saat-saat itu..^^.
(di checkpoint akhir)


Pakcik Zul, ayah kak Haninah sedang membuat penyampaian.


terima kasih juga kepada pakcik google.


kasut saya yang berwarna biru setia dari semenjak tingkatan 4. Lebih dari 14 kali lebih berjasa menemani saya meredah sungai dan bukit ketika kem.
(baik mention juga: hadiah dari kakak rm 40 ^^)


terima kasih lagi dan lagi kepada pakcik google.




perjalanan pergi. Masing-masing muka excited..^^.

Perjalanan pergi. di belakang kami air terjun. Sedang menunggu giliran untuk turun.
(kak Michi (Mu'tah) kak Ninah, kak Dnin, kak Zarifah, Izzah, saya dan kak Afifah
duduk: kak syu dan Athiroh.
cameragirl: Afifah Hamdan)

Sangat banyak ibrah diambil. Semoga Allah redha dan paling penting, semoga Allah bersihkan dan ampunkan setiap dosa-dosa yang dilakukan sepanjang rehlah agar benar-benar menjadi suatu program yang diberkahi para malaikat sekaligus menjadi kekuatan untuk kita terus bergerak.

Dan tidak dilupa, semoga rabithah antara hati-hati kita terus diikat dengan kasih sayang dan ihsan Allah insyaAllah..

nota kaki:
antara peristiwa yang tidak dapat dilupakan ialah ketika abseiling naik semula. Menjadi peserta terakhir sahibah merupakan pengalaman yang paling menakutkan. Hanya yang bermain di minda ketika tangan kuat memegang tali (baca: terketar-ketar) dan kaki menolak (baca: terkuis-kuis sebab batu licin) ke atas ialah: "nak tak nak, kena naik..!" (sebab dah tiada siapa yang boleh tolak dari bawah) . Cermin mata kabur oleh tempias air terjun. Dan yang tinggal di bawah hanyalah sahabat-sahabat. -_-#.

heih~

2 comments:

  1. semoga diberi kesenangan menjawab exam..insyaALLah..
    bestnya dapat jalan2~ cantik..alhamdulillah~

    ReplyDelete
  2. syukran katsira atas titipan doanya..^^. Alhmdlh..ahlen2 ke bumi Jordan..

    ReplyDelete

mohon pandangan.