Tuesday, May 24, 2011

Proses->taqwa->syurga


adakah saya terlalu mahu yang terbaik?

Cuti telah bermula memandangkan imtihan saya tamat awal pada 22hb yang lalu. Dan peluang ini diambil untuk membedah beberapa buku yang sebelum ini hanya sempat dibuka beberapa kali sebelum perlu mengulangnya semula (akibat tidak ingat isi yang telah dibaca).

2 buku yang saya fokus untuk membedahnya pada cuti kali ini ialah:

1)Jalan Dakwah; Sheikh Mustafa Masyhur.

2)Tarbiyah Ruhiyah; Dr Abdullah Nashih Ulwan.


Dan jujur, saya terpukul banyak. Kadang-kadang kita asyik melihat jauh perancangan yang ke hadapan. Dan tercicir aspek penting yang jika tidak ada aspek ini, maka seluruhnya adalah KOSONG.

Tarbiyah Ruhiyah: aspek penting seorang muslim mukmin.

Dalam kita membawa kenderaan kehidupan, kita memerlukan terminal untuk mengumpul bekalan. Dan terminal ini adalah terminal IMAN dan TAQWA. Terminal yang jika kita manfaatkannya dengan tarbiyah dan mujahadah, nescaya terminal ini akan menjadi kekuatan yang akan membangkitkan ruh, melahirkan kemampuan mengkoreksi diri dan membuahkan motivasi dalam diri kita.

Malah, terminal ini merupakan motor utama yang menjadikan kita sensitif terhadap tanggungjawab, merupakan pembimbing dalam menelusuri jalan yang lurus (shirotol mustaqim) dan akan menjadi penasihat yang akan mengingatkan daripada kelalaian atau tersalah jalan.

TAQWA: berhati-hati; takut; pembeza antara Haq dan yang Bathil; waspada; kelembutan perasaan.

Antara definisi taqwa yang perlu difahami ialah:

1)hendaklah Allah tidak melihat kamu berada dalam larangan-laranganNya dan tidak kehilangan kamu dalam perintah-perintahNya.

2)Bertanya Sayidina Umar r.a kepada Ubai Bin Ka'ab berkenaan taqwa. Jawab Ubai:"Bukankah anda pernah melewati jalan yang penuh duri?" "Ya", jawab Umar. "Apa yang anda lakukan saat itu?" "saya berjalan dengan berhati-hati". Jelas Ubai: "Itulah taqwa".

Hanya taqwa yang Allah nilai dan penjamin untuk terus beriman.

"hai orang-orang yang beriman, jika kamu bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan memberikan kepadamu 'Furqan' dan menghapuskan segala kesalahan-kesalahanmu dan mengampuni dosa-dosamu. Dan Allah mempunyai karunia yang besar" (anAnfal:29)

Sungguh. Saat kita melihat urgensinya kita untuk mendapat tempat kekal yang terbaik iaitu syurga Allah, maka kita akan melihat betapa urgensinya untuk kita meraih anugerah taqwa ini yang hanyaanya dengannya Allah pandang dan sentiasa bersama.

"kenikmatan tidak dapat diperolehi dengan kenikmatan"-Ibnu Qayyim-

Nikmat syurga Allah –yang terbat; tidak terjangkau dalam fikiran; kekal selamanya; matlamat wajib- hasil meraih kenikmatan menjadi muslim mukmin yang soleh tidak dapat diperolehi daripada proses kehidupan yang senang lenang.

Mesti berlakunya pembentukan dan melalui proses Tarbiyah Islamiyah yang menuntut supaya kita berpaling 180 darjah dari jahiliyyah kepada kepatuhan maksimum hanyasanya kepada Allah.

Justeru, perlu kita sama-sama fahami dan sedar bahawa, taqwa yang natijahnya hadiah ihsan dan cinta Allah sekali gus membawa maksud meraih syurga –yang tidak ada gunanya kita dihidupkan jika kehidupan tidak membawa kita ke sana- mustahil diperolehi tanpa proses pembentukan jiwa, keperibadian, fikiran dan seluruhnya yang panjang dan menuntut kesabaran.

Pedih hari ini, semoga menjadi mahar untuk selesa di sana.

Jujur, tidak ada detik yang dilalui dalam hidup ini melainkan kepedihan yang berpanjangan kerana pada setiap saat itulah terjadinya harbun antara jahiliyyah dan iman. Harbun antara ketaatan dan pengingkaran. Harbun antara keikhlasan dan pensyirikan. Harbun antara kebersihan dan kemaksiatan.

Semoga Allah redha. Semoga Allah nilai. Semoga Allah sentiasa bersama. Semoga Allah tidak pernah meninggalkan. Semoga Allah terus melimpahkan ihsan dan cintanya.

Penutup: belajar untuk terus menjadi matang.

Sejak akhir-akhir ini, atau setepatnya semenjak saya masuk ke alam separa dewasa ini, banyak susunan yang Allah atur menjadi didikan agar kedewasaan saya tertingkat. Satu demi satu berlaku. Dan semuanya adalah sebuah kehidupan itu sendiri.

Doakan saya sahabat..


Nota kaki:

-setiap kali saya berkongsi cerita yang Allah susun itu kepada bonda, bonda yang risau. Saya masih mampu bermain-main. Sampai bilakah saya mampu bertahan untuk tidak melihat ini sebagai sesuatu yang perlu dipandang serius? Heih~

No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.