Sunday, May 29, 2011

Minda kelas keberapakah kita?

mahu tahu setakat mana kekuatan jiwa kita, bayangkan kita berada dalam situasi ini, diacu senjata oleh manusia berjiwa batu dan binatang. Apakah kita akan bangun melawan atau hanya bisu menuruti lantaran takut ditembaki.

Saya di sisi palestin

Saya di sisi palestin kini

Hari ini,

Semalam,

Dan esok.

Saya di sisi mereka selalu

Mereka saudara saya

Saya saudara mereka.

Saya di sisi al-Aqsa setiap masa

Kiblat pertama muslim

Dan Saya seorang muslim,

Saya di sisi bumi anbiya' sehari-hari

Bumi muqaddasah yang ternoda

Dan anbiya' adalah qudwah saya.

Saya senantiasa di sisinya

Selalu

Setiap masa

Sehari-hari

Senantiasa.

Persoalannya,

Apakah yang telah saya lakukan

Sebagai saudara

Untuk membela penganiyaan ke atas mereka.

Sebagai muslim

Untuk mempertahankannya dari pernodaan.

Sebagai pengikut

Untuk membebaskannya dari penjajahan.

Apakah yang telah saya lakukan?

Saturday 241009

2:03 pm

Palestine itu hidup bukan bermusim.

Penderitaan mereka, jihad darah mereka, qiyam mereka bersama senjata semata untuk menjaga keselamatan saudara-saudara muslim yang lain, munajat mereka, sangka baik mereka terhadap kita dan segala bukan hadir atas dasar semangat seperti mana ingatan kita terhadap mereka.

Semalam di Aqabah.

2 hari 2 malam yang lalu, saya bersama hampir 150 orang mahasiswa dan mahasiswi Yarmouk berada di bumi Aqabah kerana mengikuti rehlah 'Out station Tarbawi' anjuran Majlis Mahasiwa Yarmouk.

Dan ini merupakan kali ke3 saya di sana. Tidak ada apa-apa yang menarik untuk diceritakan. Cuma berhajat untuk menyentuh beberapa ibrah yang saya perolehi sepanjang menjadi biro Program bagi rehlah tarbawi ini.

Kepekaan itu semakin luntur.

Bagi menyahut cabaran presiden MMY dalam meningkatkan kualiti minda dan kepekaan dalam kalangan mahasiswa Timur Tengah terutamanya, sengaja diselitkan dalam program Treasure Hunt pada pagi Jumaat itu dengan check point 'Slot Mahasiwa'.

Dalam slot ini, para peserta diminta untuk menjawab beberapa soalan yang berkaitan subjek-subjek pembelajaran di University seperti hukum hakam, persoalan berkaitan dakwah masyarakat, I'rab petikan ayat dan pengetahuan umum.

Apa yang ingin disentuh ialah berkenaan soalan-soalan bahagian pengetahuan umum yang hakikatnya sengaja disusun bagi melihat sejauh mana keprihatinan mahasiswa-mahasiswa hari ini terhadap sejarah dunia dan sejarah Islam itu sendiri.

Soalan-soalan yang telah dipilih ialah:

1-ketika hari pembukaan kota Mekah, Rasulullah s.a.w. telah menyampaikan khutbah dan menyebut bahawa hari itu adalah hari:

2-siapakah pembuka pertama Kota Andalus?

3-siapakah komander ketenteraan Israel semasa berlakunya peristiwa Sabra Shatilla?

4-siapakah figure penting dalam kejatuhan Khilafah Uthmaniyah?

Melalui serangan luar:

Melalui serangan politik:

5-siapakah presiden Israel sekarang?

6-siapakah pemimpin kulit gelap muslim Amerika yang telah dibunuh kerana berpaling dari ajaran sesat Nation Of Islam NOI?

Menyedihkan, majoriti kumpulan (9 kumpulan akhawat) mampu menjawab dengan benar hanya 1 soalan iaitu soalan ke 5 dan majoritinya hanya menulis Netanyahu dan ada yang tersalah ejaan dan juga soalan 4 bahagian 'melalui serangan politik' iaitu Mustafa Kamal attarturk.

Sedangkan ini adalah soalan-soalan termudah yang dipilih dari jutaan sejarah yang perlu kita ambil berat dan prihatin.

Tingkatkan bacaan dan ambil tahumu, teman..!

Setiap kali berkongsi berkenaan saya telah menghabiskan bacaan buku 'Detik-Detik Hidupku tulisan Hassan alBanna' seawal usia 9 tahun, menghabiskan waktu terluang selepas tamat UPSR iaitu ketika berumur 12 tahun dengan bacaan buku tebal 'Sejarah Umat Islam' tulisan HAMKA dan 'Mereka Yang Telah Pergi' tulisan Abdullah 'Aqil serta betapa telah saya ikuti dan sanjungi sejarah latar hidup dan perjuangan Malcom X seawal usia 7 tahun, mereka pasti mengatakan kekaguman terhadap kecintaan saya pada sejarah.

Pernah, ketika saya ke kedai buku di Amman, dan begitu teruja dengan buku-buku tebal berbahasa Inggeris yang berisikan peradaban-peradaban dunia, sejarah-sejarah peperangan, kisah tokoh-tokoh, strategi-strategi pentadbiran dan serangan empayar-empayar dahulu, muraqib yang ada bersama begitu aneh,

"nak buat status fb la lepas ni. 'Hari ini, saya telah berjumpa dengan manusia yang paling aneh dalam dunia. Yang begitu suka dengan sejarah'..".

-_-#

Hakikatnya, saya yang berasa aneh dengan kalian.

Saya yang semenjak kecil dididik untuk mencintai seerah perjuangan sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w dan dididik untuk mengenal tokoh-tokoh Islam sehingga tumbuh rasa cinta ini terhadap mereka, sejujurnya aneh dengan kalian yang aneh dengan anak-anak muda yang menjiwai sejarah itu.

Bukankah dengan mengenal sejarah sesuatu perkara itu, membuatkan kita lebih menghargainya?

Lalu, bagaimanakah mungkin kita mengaku menghargai nikmat Iman dan Islam, menghargai keamanan, menghargai kemodenan, menghargai pencapaian dan segala tanpa mengambil tahu sejarah permulaan semua itu?

Bagaimana mampu kita menghargai kehebatan Islam tanpa menggali dan hidup dalam dunia yang menceritakan betapa pedih penderitaan, betapa hebat kebahagiaan, betapa manis kemenangan, betapa segar pengharapan, betapa hidup kekuatan yang mengalir sepanjang proses sehingga kita perolehi kenikmatan itu hari ini?

Bagaimana mampu kita menghargai kehebatan tentera-tentera Islam jika kita tidak tahu kehebatan dan kekuatan empayar-empayar yang mereka hadapi dalam pertempuran demi pertempuran sepanjang proses Islam itu berkembang?

Bagaimana mampu kita menjiwai keperibadian muslim itu jika kita tidak tahu ikon-ikon realiti yang memang hidup dalam ruh alQur'an dan akhirat itu?

Bagaimana mungkin kita mampu berhati-hati dari perancangan-perancangan syaitan dan tipu daya jahliyyah jika kita tidak tahu apakah kesan yang telah berlaku terhadap dunia Islam hasil semua itu?

Bagaimana mampu kita membentuk generasi berjiwa besar jika kita sendiri tidak memilikinya lantaran terlalu sibuk dengan hal-hal dan urusan-urusan yang remeh temeh?

Membentuk generasi mujahid bermula sekarang.

Pada saya, jika mahukan anak menjadi mujahid dan berada di barisan paling hadapan medan jihad itu, kita yang paling dahulu perlu tahu bagaimana strategi-strategi peperangan itu diatur. Kita yang perlu dalami, bagaimanakah perancangan yang telah diambil panglima Salahuddeen alAyyubi ketika beliau memilih untuk mengikuti strategi hijrah baginda s.a.w. iaitu melalui jalan jauh bagi mengelirukan musuh terhadap jejak perjalanan itu sendiri.

Pada saya, jika mahukan anak yang serius terhadap masa depan Islam, kita yang paling dahulu perlu serius dan bersungguh terhadap permasalahan-permasalahan yang berlaku dalam dunia hari ini.

Palestine: menjadi titik tolak kepekaan kita.

Dalam program itu, sengaja saya ambil peluang bersembang-sembang dengan adik-adik dan menarik perhatian mereka terhadap sejarah Palestine memandangkan ketika kami bermain-main di pantai, di hadapan kami adalah Israel serta Mesir.

Buat kesekian kalinya, masih ramai yang belum prihatin bagaimanakah rupa bentuk bumi Palestine itu sendiri. Apatah lagi untuk mengetahui, di manakah terletaknya Ghazzah dan Masjidil Aqsa.

Mari menjadi malu. Malu kalau-kalau saudara-saudara kita di Palestine sana, yang terus menerus berjiwa besar dan semangat yang tidak pernah lentur semata-mata menjaga benteng terakhir umat Islam mendapat tahu betapa masih ramai umat Islam di luar ini terlalu cetek kepekaan mereka terhadap isu Palestine yang hakikatnya merupakan isu akidah kita sendiri.

Mari menjadi takut. Takut kalau-kalau saudara-saudara kita di Palestine sana, yang terus menerus berkorban segala memperoleh rahmat Allah kesemuanya sehingga syurga terhebat itu telah dipenuhi oleh jiwa-jiwa merdeka berbanding kita yang belum terbebas dari dunia dan tipu dayanya.

Semoga Allah tidak menolak kita jauh.

Semoga Allah terus mengurniakan kita jiwa yang besar, perancangan yang teratur, pemikiran yang ke hadapan dan kepekaan jiwa yang menyeluruh. insya-Allah..

Doakan saya sahabat..

Nota kaki:

Sesiapa yang nak jawab soalan-soalan tersebut, dipersilakan..

1 comment:

  1. malunya akak,saya ajk pelaksana game pun x mampu nak jawab soalan-soalan di atas

    akak,bantu kita utk mencintai seerah juga ye =)

    ReplyDelete

mohon pandangan.