Thursday, May 19, 2011

.Maaf.


Maaf.

Entah,

Aku tidak pandai menyusun kata.

Apatah lagi berpuisi,

Mencipta madah dan segala.


Cuma yang aku tahu,

Bersama jiwa dan rasa rendah ini,

Dan bersamanya jua,

Berhajat semata redha dan ampunan Allah,

Kata 'maaf' itu ku ukir

Ukir dan terus diukir.


Sebagai tanda

Bersama jiwa dan rasa rendah ini

aku akui ketidaksempurnaan diri

Yang sememangnya perlu terus

Dan terus diproses.


Sungguh.

kamu,

Kalian,

Dan semua

Semoga terus bersama,

bersama aku melalui proses tersebut..


6.35 am

19 Mei 2011

Bayt Muhannad atThohir.


Puisi ini hadiah untuk semua.

Maaf, saya bukan manusia yang pandai mencipta sajak dan puisi yang cantik bermetafora. Hanya pandai menulis dengan ayat seperti batu. Namun berusaha sedaya upaya meresapkan bersama ayat-ayatnya jiwa dan perasaan, agar mereka yang membaca dapat merasai kehadiran hati di situ. ^^.

Terfikir untuk menulis ketika sesi muhasabah selepas subuh tadi. (muhasabah seorang diri)

Manusia itu belajar dari kesilapan.

Sungguh, seingat sepanjang 20 tahun menjadi manusia, sepanjang itu jugalah telah terlalu banyak saya melakukan kesilapan dan kesalahan.

Terus perbaiki dan perbaiki. Terus menampal sana sini. Terus belajar dan belajar. Terus menerima dan menerima. Terus dan terus.

Satu prinsip yang dipegang.

"terimalah kata-kata walaupun dari lidah musuh". (Imam alGhazali).

Sedangkan dari lidah musuh kita perlu prihatin dengan teguran atau cercaan yang secara normal pada hakikatnya sangat memedihkan, apatah lagi jika teguran-teguran itu datang dari mereka yang turut sama-sama berhajat dan bersama dalam kelompok 'amiliin Islam itu.

Teringat kami adik-beradik dididik oleh bonda untuk sentiasa berlapang dada menerima segala teguran. Bonda selalu tekankan,

"orang tegur tanda orang sayang. Kalau orang biar tu, itu yang bahaya".

Setuju. Lantaran itu, insya-Allah, saya akan sentiasa menunggu dan terus menunggu teguran-teguran dari kalian kerana saya yakin dan sedar, bahawa teguran merupakan elemen penting dalam proses pendidikan.

Teringat bonda selalu cakap,

"mak tak kisah kalau anak-anak mak nak menangis ke atau terasa ke sekarang ni. Sebab ini tanggungjawab mak. Mak taknak, nanti di akhirat, masing-masing salahkan mak sebab tak pernah tegur dulu".

Maafkan saya dan jangan berhenti untuk terus membentuk.

Sejujur-jujurnya, saya memang terlalu banyak kelemahan. Justeru, sangat mengharapkan kemaafan dari kalian –bagi sesiapa yang saya pernah melakukan kesalahan dengannya- dan jangan pernah berhenti untuk terus membentuk agar diri ini memenuhi kriteria-kriteria yang Allah kehendaki.

Sungguh. Tidak ada hajat di hati ini melainkan semata supaya Allah tidak pernah meninggalkan dengan bukti manusia membiarkan. Takut.

Penutup: belajar dan jangan pernah berhenti untuk belajar.

Firman Allah: "orang mukmin itu lelaki dan wanita sebahagiannya menolong sebahagian yang lain".

Firman Allah lain: "Dialah yang memperkuatkan kamu dengan pertolongannya dan dengan para mukminin dan menyatukan hati-hati mereka. Sekiranya kamu belanjakan semua (kekayaan) yang ada di bumi, nescaya kamu tidak dapat menyatukan hati-hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatukannya. Sesungguhnya Dia Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana". (Al-Anfaal: 62-63).

Doakan saya sahabat..

Nota kaki:

Semalam exam 2 paper. Fiqh Aiman dan Dakwah.

Fiqh Aiman: saya tertinggal 1 dalil hadis untuk bab penggunaan tombak dalam berburu . hanya teringat "يدك" di belakang. ^^#. Kemudian satu lagi dalil alQuran berkenaan penyembelihan yang tidak sempurna, sekadar untuk mematikan bagi menyelamatkan haiwan yang dalam keadaan darurat (contoh: tersekat dalam perigi atau dilanggar dll) sepatutnya akhir ayat ialah" الا ما ذكيتم " tapi saya tulis "الا ما تذبح " sedangkan sembelih ذكية dan ذبح tu maksudnya korban. Haih..

Rasa pelik ketika tulis, tapi tak perasan sebab Allah izin memang terlupa ayat hujung dalil yang panjang tersebut, selepas dah hantar, baru teringat.. ^^#. Harapan untuk full mark terpaksa diucapkan selamat tinggal..T_T.

Dakwah: tidak pasti ayat yang bagaimana boleh digunakan untuk menggambarkan kertas ini melainkan saya rasa kepala seakan-akan terbakar. ^^. Soalan-soalan doktor lebih kepada aplikasi kaedah-kaedah (saya rasa. He he, minta maaf kalau salah ya kalau ada classmates yang baca)

2 paper lagi menyusul 21 dan 22, insya-Allah..

2 comments:

  1. "daie keluar untuk buat silap"

    ibarat tasik dan sungai yang mengalir.
    tasik kelihatan tenang saja tp didasarnya penuh dengan sampah-sarap.
    sungai yang mengalir pula membawa sekali sampah sarap pergi.

    tasik=org yg x bekerja
    sungai=org yg bekerja

    wallahualam.

    ReplyDelete
  2. anon: subhanaAllah..sangat menarik. syukran katsira kerana titipan anda sedikit sbnyak mmberi motivasi utk terus bergerak.

    Doakan ya smga terus ikhlas, sabar dn istiqamah. Semoga Allah redha..

    ReplyDelete

mohon pandangan.