Sunday, April 3, 2011

20 tahun menjadi muslim



teringat ayah, teringat kematian yang semakin hampir..


Alhamdulillah, berkesempatan jua untuk saya coretkan di sini setelah terpaksa dipendam lama hasil kesuntukan waktu; exams, assignments (taqrir), KARISMA (karnival sukan mahasiswa Jordan), dll.
Maha suci Allah yang di tangannya sahajalah Pemilik dan Penentu kehidupan. Dan kepadaNyalah kepastian bahawa kita akan kembali dan akan dihisab.


20 tahun bergelar muslim.


29 Mac 2011 yang telah beberapa hari berlalu menjadikan usia saya meningkat kepada 20 tahun. Usia yang pada saya merupakan usia yang seharusnya sudah matang dan memiliki kefahaman untuk menyerahkan seluruh jiwa dan tenaganya kepada Allah dan amal Islami.


Namun, saat dinilai kembali, masih terlalu banyak yang perlu ditampung kebocorannya. Masih terlalu banyak yang perlu diperbaiki kerosakannya. Masih terlalu banyak yang perlu ditambah baik fungsinya.


20 tahun bergelar muslim. Dan rasanya saya masih belum menyumbangkan apa-apa untuk Islam. Masih terus berharap kepada keelokan Islam tanpa pernah berusaha untuk keluar memperbaiki Islam dalam kalangan masyarakat.


Teringat penyampaian kak Rohana UK mengenai usia; "usia kita ditentukan bermula sejak bila hubungan kita dengan Allah hidup". subhanaAllah..bermakna baru beberapa tahun saya menjadi hamba di dunia ini?


Harapan untuk 20 tahun bergelar muslim ini.


Dewasa menjadi remaja dalam suasana jahiliyyah dan syaitan yang bersungguh-sungguh untuk menghapuskan ketaatan kepada Allah bukan perkara mudah.


Dalam beramal sekalipun, syaitan terus merobek untuk menghilangkan keikhlasan, kesungguhan, ketelitian, keseimbangan dan keseriusan.


Justeru, semoga melangkahnya saya ke alam 20an ini menjadikan saya lebih matang dalam usaha menjadi pemuda muslim mukmin yang semata mengambil nilaian Allah. Semoga Allah sentiasa bersama dalam langkah, gerak kerja dan perancangan..sungguh. tidak ada kekuatan melainkan hanya dari Allah.


Terus berdoa semoga Allah melimpahkan rahmat dalam usaha menuntut dan menguasai ilmu di sini. Teringat UDMZ pernah menyampaikan hajat beliau terhadap generasi kami:
"Islam memerlukan ilmuwan yang pakar dan mahir dalam pengkhususan masing-masing".
Justeru, semoga Allah membantu untuk saya bersungguh ke arah itu insya-Allah.


Semoga terus menjadi anak yang soleh yang mampu membahagiakan bonda sentiasa. Teringat doa saya yang tidak putus-putus dari dulu, iaitu jangan saya pergi dulu atau bonda pergi dulu sebelum bonda merasai keberuntungan lahirnya saya di dunia ini. Biar saya selalu melapangkan bonda sentiasa dalam apa-apa keadaan. Sungguh. Redha bonda kekuatan untuk terus hidup.


Tidak dilupa, semoga Allah terus memberi kekuatan untuk saya menjadi sahabat yang baik, yang sensitif terhadap sahabat-sahabatnya yang lain, yang sentiasa berusaha untuk itsar, yang sentiasa memaafkan dan melapangkan. Dan paling penting, menjadi sahabat yang bersungguh untuk membawa sahabat-sahabatnya yang lain bersama masuk syurga Allah, insya-Allah.


Ucapan mak dan kakak.


Salam..hasna' sudah berusia 20 tahun.. telah 20 tahun keluar dari rahim bonda dan menghuni bumi Allah swt.. tak tahu untuk berapa lama lagi..mak doakan hasna' sentiasa dalam rahmat dan kasihnya.. dimurahkan rezeki, panjang umur dalam keimanan dan ketaatan.. mendapat pasangan hidup yang soleh dan muslih' pasangan yang menjadi 'amiliin Islam..
Semoga bertambah kukuh dan teguh dalam perjuangan insya-Allah.. ingat mak, doakan mak..
29 Mac 2011 1:03pm waktu Malaysia.

Assalamu'alaikum wbt adinda hasna' yang sentiasa dirindui dan didoakan kebaikan buatnya.. Salam ingatan dari kedua kekanda kamu dari cerok ibu kota tanah airmu. Afwan sebab lambat mesej ucapan ini.. hajat hati nak sembang terus dengan awak..tapi..belum berkesempatan. Mungkin sekadar perkongsian ringkas di medium sms ini, suka kak yam nak share 1 hadis Rasulullah s.a.w.:
Setiap keletihan, penyakit, kegelisahan, kesedihan, perlakuan jahat dan kegalauan yang menimpa seorang muslim, hingga tertusuk duri sekalipun, semua itu akan menyebabkan Allah menghapuskan kesalahan (dosa-dosanya). –hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tirmidzi dan Ahmad-
Lantas, setiap kali kamu merasakan letihnya menuntut dan menguasai ilmu, sakitnya bergaul dengan pelbagai manusia sekeliling, sedihnya mengenang hajat tidak tercapai, ingatlah hadis ini.. moga menjadi penawar hatimu..memberi inspirasi untuk terus sabar, ikhlas dan istiqamah atas jalannya..insyaAllah.
Happy belated birthday to you, sis! Sweet 20.@>--
luv u- kak yam dan abang ali mu.
2 April 2011 2:34pm jam Malaysia.


Syukran katsira buat kalian berdua yang terus menerus mengingatkan diri ini kepada Allah.


Buat bonda,
Hasna' tidak mampu untuk menulis walaupun satu ayat kerana sesungguhnya tidak ada kata-kata sekalipun gambaran untuk menyatakan betapa bahagianya hasna' lahir dari rahim bonda.


Cukuplah sekadar hasna' menulis di sini,
bahawa jika di akhirat nanti, Allah meletakkan hasna' ke dalam syurgaNya yang penuh dengan kenikmatan itu (insya-Allah), hanya satu yang akan hasna' ucapkan,


"ya Allah, dengan rahmatMu aku upaya untuk berada dalam kenikmatan ini. Dan dengan rahmatMu yang telah menciptakan bonda buatku yang telah mendidikku untuk mencintaiMu sepenuh hatiku, yang membuatkan aku terus berhati-hati dan berjaga-jaga dalam memenuhi ketaatanku kepadaMu.
Maka dengan itu ya Allah, gandakan kebaikan ke atasnya dengan gandaan yang berlipat kali ganda.


Kerana aku sesungguhnya tidak mampu membalas semua kebaikan yang telah dia curahkan ke atas aku sekalipun sedikit. Kerana itu ya Allah, aku mohon kepadaMu dengan penuh harap dan aku menjadi saksi atas setiap kebaikannya, atas setiap kesabarannya, atas setiap ketabahannya dan atas setiap kesungguhannya mendewasakan kami dalam 'ubudiyah kepadaMu, agar Engkau hadiahkan pada bonda mukminah ini syurga yang terbaik di sisiMu. Dan sesungguhnya Engkau lebih tahu apa yang selayaknya untuk hamba-hamba-Mu yang beriman.."


Hanya itu yang selayaknya untukmu wahai bonda mukminah..


Wahai bondaku, sepanjang 20 tahun hasna' menjadi anakmu, rasa ragu-ragu itu selalu muncul. Apakah hasna' mampu menjadi ibu yang terbaik buat anak-anak seperti mana bonda telah menjadi ibu yang terbaik buat kami?


Teruslah mendidik kami anak-anakmu. Teruslah menarik kami dari tergelincir agar tidak lari dari jalan DnT yang sememangnya memerlukan ketelitian yang maksimum.


Doa sayidina Umar r.a: "rahmat Allah ke atas mereka yang (sudi) menunjukkan kepada kami ke'aiban kami."
Sungguh. Rahmat Allah ke atasmu. Rahmat Allah ke atasmu. Rahmat Allah ke atasmu..


Buat kakak,
Jazakillahukhairan katsira atas segala-galanya..
Semoga Allah membahagiakan kak yam dan abang Ali dengan kebahagiaan-kebahagiaan di dunia serta kebahagiaan-kebahagiaan yang berganda di akhirat nanti insya-Allah..


Sayang kak yam^^.


Tidak dilupakan buat abang dan adik yang sentiasa bersama menguatkan. Sayang bang bair dan taha..^^.
Teruslah mendidik hasna' ya..
Semoga kita menjadi usrah di dunia, dan terus kekal menjadi usrah di akhirat nanti insya-Allah..


Ucapan untuk semua.


Teringat kata-kata mak semasa kami anak-anak mengucapkan ulang tahun kelahirannya yang ke 49 tahun lepas.


"Salam, jazakumullah atas ucapan semalam..terharu kalau benar lahir dari lubuk hati. Zubair anakku. (mak guna nama zubair sebab abang yang hantar message dan kami hanya call) kalau umur mak umpama seberkas kayu api berisi 50 batang, 49 batang telah digunakan tinggal sebatang sahaja lagi menunggu masa dicabut keluar..
Masa tidak banyak lagi untuk kita hidup bersama-sama di atas dunia yang sementara ini.. tetapi, jika kita sama-sama beriman dan beramal dengan bersungguh-sungguh, insya-Allah kita akan dipertemukan semula di dalam syurgaNya.. insya-Allah kita akan hidup bersama selama-lamanya. Itulah kebahagiaan dan kejayaan yang sebenar-benarnya..
Itulah doa mak untuk kita sekeluarga siang dan malam. Itulah juga doa yang sepatutnya anak-anak tidak tinggalkan..kita hidup di dunia dan akhirat kekal sebagai satu keluarga..
Untuk mendapat itu wahai diriku dan wahai anak-anakku, marilah kita bersegera beriman dan melaksanakan segala amal-amal yang mendekatkan diri kepada redha Allah swt dan marilah kita bersama-sama berusaha meninggalkan apa-apa sahaja perbuatan yang membawa kemurkaan Allah..itulah yang akan melayakkan kita mendapat syurgaNya dan dapatlah kita sekeluarga hidup bersama-sama sekali lagi insya-Allah..
Mak memohon berbanyak-banyak maaf atas apa sahaja kesalahan dan kesilapan sepanjang menjalankan amanah yang diletakkan di atas bahu seorang ibu oleh Allah swt, Pencipta kita. Mak akan ditanya tentang amanah ini..
Mudahkanlah urusan mak wahai anak-anakku dengan menjadi hamba-hamba Allah yang rabbani..
Salam kasih sayang daripada mak yang tidak terucapkan khas untuk permata-permata hati bonda..hanya anak-anak peneman hidup ini.."
Mak.


Sungguh. Begitu jugalah kata-kata saya untuk sahabat-sahabat yang mengirimkan ucapan dan doa sama ada melalui fb, message mahupun berjumpa terus.


Semoga kita terus sama-sama saling menguatkan dalam rangka ketaatan kepada Allah. Bantu hasna' dengan bersama membetulkan kesilapan hasna' dan doakan semoga kita sama- sama dinilai Allah sebagai pemuda-pemuda yang bersungguh memilih iman dalam dunia yang dipenuhi jahiliyyah.


Buat housemates,
Terharu dengan sambutan antum.
Lucu bila tahu objektif rancangan antum. "tak pernah tengok hasna' marah, tu nak try tengok..last kali tak jadi juga..".


Maaf sebab hasna' gagalkan objektif tersebut. Mana mungkin hasna' mampu marah sahabat-sahabat yang disayangi. Allah izin, tak mampu sebab rasa kasih itu mengatasi. Tapi insya-Allah, hasna' bukan robot atau makhluk yang tak ada perasaan ^^.


Mohon maaf atas setiap kesalahan dan kekurangan sepanjang kita bersahabat. Hasna' akui, masih banyak kelemahan dan kesilapan yang perlu diperbaiki. Dan hasna' akui, hasna' bukan sahabat yang baik seperti mana yang antum hajatkan..


Bantu hasna' dengan terus betulkan kesilapan-kesilapan itu..


Kesimpulan.


Semakin bertambah usia, hakikatnya membuatkan semakin bertambah amanah kita dengan Allah dan semakin berganda hutang-hutang kita dengan manusia-manusia di sekeliling.


Semoga Allah menguatkan. Semoga Allah tidak pernah meninggalkan. Semoga Allah tidak pernah melupakan..


*doakan saya sahabat..

1 comment:

  1. Salam, sanah helwa Hasna' ^^ suka baca tulisan Hasna', menusuk kalbu... ^^ Semoga sentiasa dipayungi hidayah Allah dalam setiap perkara...

    ReplyDelete

mohon pandangan.