Monday, April 18, 2011

Gerhana


melihat KEHIDUPAN dengan kanta IMAN.

Alhamdulillah, telah selesai exam kedua bagi semester ini sebentar tadi. Menunggu ketibaan final yang insya-Allah akan bermula sekitar awal Mei. Semoga Allah permudahkan.

Iman itu berombak.

Akhir-akhir ini, Allah banyak mendidik saya untuk sedar, faham dan tahu bahawa dalam hidup ini, kita tidak memiliki apa-apa walaupun sedikit hatta kebaikan dalam diri kita. Kemanisan Iman dan bahagia dalam kekuatan hubungan dengan Allah itu juga tiada jaminan untuk kekal jika kita tidak menghargai dan bersungguh mempertahankannya.

Dan saya sedang mengalami didikan ujian itu. Rasa pedih saat tidak mampu mengalirkan air mata dalam solat dan doa pengharapan. Rasa pedih ketika mata begitu tegar mengering ketika membaca ayat-ayat gambaran kedahsyatan neraka. Sedangkan itu petanda jauhnya ruh ini dari tempat asalnya..!

"Ada tiga kelompok manusia yang mata mereka tidak akan melihat api neraka: Orang yang matanya berjaga di jalan Allah, orang yang matanya menangis kerana takut kepada Allah dan orang yang matanya tidak mahu melihat perkara-perkara yang diharamkan Allah."

(Riwayat Ath-Thabrani)

Benar. Syurga Allah itu mahal. Dan jalan untuk memperolehnya terlalu perit. Mustahil hati yang mati mampu diganjarkan dengan ganjaran itu.

Dakwah MESTI bersamanya proses TARBIYAH.

Dari sekolah dahulu, saya selalu mendengar ayat ini. Dan Allah mengizinkan untuk saya memahaminya di sini. Terdidik dengan didikan Allah secara langsung.

Sungguh. Sejak akhir-akhir ini, jadual saya semakin padat. Kepala dipenuhi perancangan gerak kerja yang macam-macam. Di samping masalah-masalah normal yang menghinggap silih berganti.

Dan semua membuatkan diri ini semakin sedar dengan izin Allah, bahawa mahu menjadi pemuda muslim yang terbaik dalam nilaian Allah terlalu mustahil tanpa HDA yang jelas.

Dan sesuatu yang sukar untuk saya terima dahulu iaitu ketiadaan murabbi mithali membuatkan saya semakin jelas kini bahawa murabbi terbaik adalah Allah. Allah yang sentiasa ada dan selama-lamanya ada. Yang Maha Tahu keaiban kita ketika manusia lain hanya nampak kebaikan yang zahir. Allah yang sentiasa mampu untuk menarik segala yang ada dalam diri kita.

"katakanlah Ya Allah, Pemilik kekuasaan (kerajaan) alam buana, Engkau memeberi kekuasaan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkau merampas kekeuasaan itu dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkau berkuasa memuliakan dan menghinakan sesiapa yang Engkau kehendaki. Di tangan Mu (ya Allah) segala kebaikan dan keelokan. Sesungguhnya Engkau berkuasa untuk berbuat apa sahaja terhadap apa sahaja. Engkau menabirkan siang dengan malam. Dan malam pula Engkau berkuasa menabirkannya dengan siang. Engkau menerbitkan seusatu yang hidup dari sesuatu yang kaku/mati, sebagaimana Engkau melahirkan yang kaku/mati dari sesuatu yang hidup. Engkau memberi rezeki kepada sesiapa sahaja tanpa perlu berhitung" (doa ma'tsuraat)

Sungguh. Semoga Allah bersihkan saya! T.T

Teringat kata-kata senior:

"mustahil kita yang membawa risalah nubuwah ini kotor dengan kemaksiatan".

Takut. Andai terbantutnya pengislahan masyarakat lantaran kerana jauhnya diri ini dari kebersihan amal dan hubungan dengan Allah.

Berhati-hati.

Senang untuk berkongsi lagi potongan ayat-ayat cinta bonda yang baru tiba beberapa hari yang lalu buat tatapan kalian bersama..

Awalnya segan menyusun ayat tetapi saya tahu ketika itu saya perlu bicara seorang ibu ketika sedang melalui fatrah hampir tewas dalam melawan jahiliyyah yang sentiasa kuat merobohkan jiwa. Dan pilihan saya tersebut selepas pengaduan penuh kepada Allah sememangnya adalah keputusan yang tepat.

"mak faham message hasna' tu..sangat faham sebab makpun pernah jadi muda remaja.."

Mendapat balasan dengan pendahuluan ayat sebegitu rupa membuatkan saya menangis seakan-akan bonda sedang saya peluk erat.

(Message bonda panjang tetapi diedit dan hanya ini yang dapat dikongsikan bersama )^^

".....itulah yang berlaku kepada gadis-gadis biasa..mereka tidak ada benteng pertahanan daripada panahan anak panah-anak panah syaitan, lalu terjadilah kemungkaran-kemungkaran seperti yang kita sedia maklum..ALHAMDULILLAH, kita diberi nikmat iman&islam.Kita beriman kepada Allah SWT dengan segala kesempurnaan asma'-asmaNYA.Dia YANG MAHA KUASA,MAHA BIJAKSANA,MAHA MENGETAHUI yang ghaib & yang nyata,MAHA ADIL,MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..sesekali tidak akan membiarkan kita..cuma DIA telah menetapkan masa-masaNYA yang tersendiri, pilihanNya telah ada untuk kita, tidak dunia ini.. setia menanti di akhirat sana I.Allah..alangkah berbahagianya hidup mentauhidkan ALLAH,tiada kebimbangan, tiada keluh kesah menanti penyusunan-penyusunan RABB kita untuk kita, DIA yg kita cintai & KITA RASAI CINTANYA PADA KITA..setiap peristiwa dalam hidup ini dapat kita rasai betapa DIA sentiasa menjawab persoalan-persoalan kita...wahai anakku,tidakkah kita sangat-sangat beruntung bercinta kasih denganNYA..nak solat dulu wahai sayang.."

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah.

Semoga Allah terus menguatkan kita untuk sama-sama bersungguh menjaga Allah dalam kehidupan kita sekali gus menjaga manusia lain untuk sama-sama menjaga Allah dalam kehidupan mereka.

*saya senang berkongsi ayat-ayat cinta bonda bersama kalian kerana saya berhajat supaya kita sama-sama mendapat manfaatnya.

Saya rindu himmah itu.

Sejujurnya saya rindu roh semangat yang menjalar dalam hidup. Rindu tangisan lantaran terlalu mencintai syurgaNya. Rindu tangisan saat melihat umat berdarah. Rindu tangisan saat menyaksikan luka-luka baru yang muncul di tubuh umat sedangkan luka-luka lama masih basah. Rindu roh yang membuatkan diri sentiasa peka dan sensitive dengan dosa yang melekat. Rindu dengan kekuatan yang mampu menepis rasa itu. Rindu semuanya..T.T.

Semoga gerhana ini lekas segera pergi. Kerana saya mahu cahaya ini bermanfaat untuk manusia-manusia yang duduk di sekeliling. Dan mustahil cahaya itu mampu menyapa jika terhalang dengan objek gelap yang pekat.

*jagalah Allah, nescaya Allah akan selalu menjaga mu..

*kita selalu dengar, Allah uji tanda sayang. Tetapi bagaimana pula jika Allah uji kita dengan tidak mampu menangis kerana takut kepadanya, adakah itu tanda Allah benci? T_T.

*doakan saya, semoga dapat bentang dengan baik dalam fiqh Medic nanti..

No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.