Monday, November 8, 2010

cerita sem 2


SubhanaAllah..comelnya baby..Tiba-tiba terfikir, bila la nak dapat anak saudara ni..
(Maaf, tidak berkait langsung dengan post)

Alhamdulillah, selesai menjawab Fiqh Mu'amalat sebentar tadi. Kembali menulis selepas bersawang selama seminggu. ^_^

sambung cerita buat tatapan bonda.

i.Madkhal Akidah

Sem ini saya mengambil madah akidah bersama doktorah comel kesayangan saya iaitu doktorah Sameerah Thohir. Sangat baik dan sangat prihatin.

Dan Alhamdulillah telah selamat menjalani imtihannya pada hari Ahad lepas. Sangat sedih kerana tidak dapat menjawab dengan baik lantaran terlupa tajuk-tajuk yang masuk. (Tertinggal tajuk belakang..he~) Dan juga berlaku pertukaran dalil akibat dalil-dalil yang banyak. Sangat sedih..T_T

Selesai menjawab, langsung saya berjumpa doktorah dan memujuk,"Doktorah kalau saya dapat bawah 15, saya nak jawab periksa lain boleh tak doktorah?".

insyaAllah, hikmah Allah untuk saya lebih bersungguh. Allah mahu mentarbiyah saya agar jangan-confident-ambil-dengan-doktorah-boleh skor. Betul. Sebab sejujurnya saya telah meng'list'kan subjek akidah sebagai subjek sampingan untuk ditela'ah memandangkan mahu fokus subjek lain.

Semoga Allah membantu saya untuk menjadi pelajar muslim yang bersistematik.ameen..

Teringat kisah baru-baru ini yang saya-akan-ketawa-bila-ingat-balik.

Seminggu yang lalu, migrain ibu kembali teruk. Ditambah dengan ketiadaan air. Kangar dibanjiri. Jalan ditutup. Lalu ibu tidak dapat keluar ke hospital.

Saya di sini yang jauh, terasa bagai hati dicarik-carik. Melihat ibu di kaca skype sambil air mata mengalir. Sungguh. Pedih hati melihat ibu bertarung keseorangan. Mujur alhamdulillah, punya sahabat sahibah yang banyak membantu. Syukran katsira atas pertolongan antum.

Dan ibu (yang sudah sentiasa dalam ingatan) kembali memenuhi minda. Masakan tidak, sunyi ibu bermakna kesunyian itu juga menemani diri ini. Sakit ibu bermakna tubuh ini juga dalam kesakitan.

Dan kisah yang-lucu itu terjadi khamis lalu. Dalam kelas doktorah, saya yang-memang-senang-terlelap (hadeih~), terlelap. Dan doktorah perasan.

Habis kelas, saya temani kak Fizah berjumpa doktorah untuk bertanya beberapa soalan dan dalam perjalanan ke bilik doktorah saya berkongsi perasaan sedih dengannya, tentang ibu.

Ketika kami mengambil tempat di dalam bilik doktorah, beliau menegur.

"Hasna' .....^_^...... Kenapa kamu tidur dalam kelas?"
"Kamu ada masalah ke?"

Tanpa tersedar, saya langsung menangis. Menangis depan doktorah!

"Mak saya sakit, doktorah.."

"Jangan nangis...mak kamu sakit apa?" Pujuk doktorah lembut sambil bangun menghulurkan tisu.

Dan bermulalah kisah penceritaan ibu tinggal keseorangan. Adik-beradik lain belajar jauh-jauh. Ayah dah meninggal. Kisah saya memang asyik teringat ibu. Dan sebagainya.

Dan doktorah terus memujuk. (panjang dan banyak. Saya hanya tulis yang saya ingat sahaja)

"insyaAllah, kamu pelajar yang bermusafir..doa kamu sentiasa makbul. Allah ada untuk menjaga mama.. "

"Kamu nak telefon mama kamu?",tanya doktorah sambil menghulurkan handphonenya. "Eh, tak apa doktorah..insyaAllah saya selalu telefon mak saya guna internet.."

"insyaAllah saya akan doa,"Semoga mama Hasna' sihat..permudahkanlah dia, Ya Allah"..Kamu jangan sedih-sedih lagi ya. Kalau ada apa-apa, datang jumpa saya".

Sangat terharu..Selepas habis sembang-sembang, kami pun keluar. Doktorah sempat berpesan,"Ahad ni datang jumpa saya semula maklumkan perkembangan mama kamu"

Kak Fizah senyum-senyum ketika kami menuruni anak tangga. "Kamu ni kelakar la hasna', doktorah tanya kenapa kamu tidur..yang kamu pergi nangis tu kenapa?".

Saya yang masih mengelap air mata, tiba-tiba rasa 'malunya..'..-_-" he~

boleh masuk karangan peristiwa yang tidak dapat saya lupakan.

2. Fiqh Mu'amaalat

Teringat Dr. Solah Syara' yang mengajar penuh kesabaran walaupun arab bising tanpa rasa hormat dan kami yang akan selalu 'blur-blur' setiap kali habis kelas.

Doktor sangat ihtiram dengan pelajar Malaysia sehingga pernah beliau memanggil kami 'mama'. Mengikut kak iffah, orang arab kalau dia suka baby yang comel tu, dia akan acah, "mama..mama". Jadi kami bersepakat mentafsirkan bahawa maksud doktor seperti maksud kebiasaan arab tersebut..^_^

Saya sangat mengagumi doktor walaupun sejujurnya saya tidak faham dalam muhadharah akibat 'ammi doktor yang terlampau pekat seperti orang kedah mendengar 'kecek kelate' saya kira. Suara yang perlahan tetapi sentiasa tersenyum membuatkan saya sentiasa rasa bersalah jika terlelap (duduk menghadap doktor).

Sejujurnya, insyaAllah, Fiqh Mu'amaalat adalah antara subjek yang saya sangat suka..^_^ Semoga Allah mudahkan..

Soalan periksa tadi..-_-" Sangat-sangat tidak menjangkau pemikiran. Hanya 4 soalan dan doktor menyediakan ruang yang panjang! Bak kata kak Aisyah selepas sahaja keluar dari dewan, "nanti kelas kita jumpa doktor..cerita-cerita dekat doktor kata soalan susah..". *wink*

Apa-apapun semoga Allah hadiahkan natijah terbaik yang tidak semestinya terbaik deegan markah yang cemerlang TETAPI terbaik sebagai sesuatu yang membuatkan saya akan selalu kembali kepadaNya.

Jika markah yang tinggi itu terbaik untuk saya sentiasa bersyukur, Alhamdulillah..Dan jika sedikit rendah berbanding biasa itu terbaik untuk melipat gandakan usaha, Alhamdulillah..

Kerana tidak ada sesuatu yang SIA-SIA . Sesungguhnya seluruh kehidupan adalah tarbiyah. Cuma di tangan kita pilihan untuk mengambilnya sebagai kebaikan untuk Iman atau hanya melihatnya sebagai musibah untuk berduka.

*Maaf post agak terlebih santai kerana mahu santai sebentar daripada keseriusan kerja. Sekali sekala santai, seronok juga ya? ^_^
*Amanah semakin berat. Semoga tidak berlaku keciciran dalam segenap segi. Buat diri, ingatlah, mas'uliyyah datang bersamanya penjelasan HDA.
*Tadi semua ahli Bayt Abu Ubaidah jalan-jalan di Arabella Mall. Ambil angin malam sambil dibelanja orang-yang-baru-masuk-gaji..^_^.
*insyaAllah, kembali serius sebaik sahaja habis menulis post ini..

1 comment:

  1. wah...bestnye stdy kat sana ek....good luck ek hasna..

    ReplyDelete

mohon pandangan.