Wednesday, October 27, 2010

cerita sem 1


jalan itu masih jauh..

*Post kali ini lebih berbentuk santai. Saya nak cerita tentang karenah madah-madah saya untuk sem ini buat tatapan ibu yang tidak dapat saya ceritakan dalam skype..^_^

i.

Alhamdulillah, tadi sudah selesai menjawab madah kedua untuk first exam kali ini. Semalam, madah Mufahim Asasiyah fi tarbiyah sangat-sangatlah menguji minda dan emosi. Walaupun imtihan madah ini, doktor menyediakan soalan objektif, namun soalan yang disediakan memang-saya-nak-minta-ulang-periksa. Dalam hati, hanya doa semoga Allah melembutkan hati doktor sehingga beliau lapang untuk mengabaikan peletakkan jawapan yang bukan pada tempatnya..(sounds possible..)

cerita dalam kelas.

Bermula dari kelas pertama sehingga malam sebelum peperiksaan, saya tidak faham dan berminat dengan subjek ini. Dalam kelas, subjek ini adalah satu daripada 2 subjek (1 lagi, fiqh Mu'amalah, Dr. Solah Syara') yang saya senang terhangguk walaupun 2 subjek inilah saya berpeluang untuk duduk di hadapan sekali..(adeh~teruknya). Pelbagai ikhtiar telah dilakukan termasuklah meletakkan minyak cap kapak sampai meleleh air mata..-_-"

Namun, alhamdulillah, ketika mentelaah pada malam peperiksaan, hati mula terdetik untuk kusyuk dalam menyelami nota-nota doktor dan kitabnya sehingga saya mula berminat..^_^

Subjek ini menceritakan tentang sistem pendidikan Jordan yang dibahagi kepada 2 jenis iaitu sebelum rombakan 1988 dan selepas rombakan. Kami belajar tentang matlamat, silibus, perlaksanaan dan permasalahan yang ada dalam sistem pendidikan Hashimate Kingdom ini.

Belajar tentang sistem ini memang memb*****kan tetapi membuatkan saya tahu mengapa mereka, bangsa arab terlalu bangga dengan kemuliaan mereka. Sistem yang ada ini telah mendidik mereka daripada kecil akan kebanggaan menjadi bangsa arab dan kemuliaan dengan budaya arab. Langsung dengan itu, lahirlah bangsa yang punya bangga diri yang terlampau sehingga boleh memakan diri sendiri.

Walaupun bukan semua bersikap begitu tetapi majoritinya. Hanya sebilangan kecil yang memang suka menyelongkar dunia, tahu dan pandai menghargai bangsa-bangsa lain di bumi ini.

Sungguh. Islam tidak pernah berdiri atas nama bangsa. TETAPI atas AKIDAH . Selagi mereka muslim,mereka adalah saudara. Tidak pernah Islam memisahkan antara bangsa, budaya apatah lagi NEGARA.

Selagi kita menekankan hal bangsa, bermakna selagi itu IMAN kita belum benar penjelasannya.

Intabeh ya wahai sahabat..:) Oh ya, terlupa untuk maklumkan, saya ambil kelas ini bersama kak Adnin dan Nafeesa. Purata 3:90 kut..

ii.

Hari ini exam subjek France yang-dari-dulu-abang-dan-kakak-suruh-ambil. ^_^. Alhamdulillah, selamat dijawab dengan sebaik mungkin. Sekarang tinggal tawakkal dan doa.

cerita dalam kelas.

Subjek ini adalah subjek yang saya paling semangat untuk belajar. Sentiasa semangat untuk ke kelas. Dan sentiasa semangat untuk muraja'ah kembali.

Doktorah yang mengajar walaupun bertutur dalam 'ammi yang sangat pekat sehingga-saya-ingat-ammi-beliau-seperti-perancis sangat baik dan prihatin kepada saya selaku satu-satunya pelajar Malaysia di situ.

Teringat di awal muhadharah, saya jumpa doktorah untuk memohon kepada beliau agar dipertuturkan arab fushah di dalam kelas.

Jawab beliau sambil tersenyum," saya rasa awak lagi pandai fushah. Saya memang tak pandai fushah. Sem lepas, ada juga pelajar Malaysia ambil dengan saya tetapi dia insihab (gugur madah) sebab tak faham apa yang saya cakap..Tak apa, kalau ada apa-apa, awak tanya saya selepas kelas, ok?"

Ketika saya maklumkan kepada ibu tentang jawapan doktorah itu, ibu jawab sambil ketawa,"doktor tu hint suruh kamu insihab juga la tu.." huhu..

ammi vs fushah.

Beberapa hari kemudian, doktorah maklumkan dalam kelas tentang permintaan saya dan satu kelas ketawa. Tampak seperti menyakitkan. Tetapi doktorah mengambil berat akan hal itu.

Pernah di dalam kelas yang berikutnya, masa dihabiskan selama hampir 1 jam hanya sahaja membincangkan permasalahan 'ammi. Doktorah begitu bersungguh untuk mempelajari fushah . Kata beliau yang membuatkan saya terlampau terharu,

"Saya cikgu. Tugas saya memahamkan pelajar. Tetapi dia (saya) tak faham. Mana boleh macam ni..Saya kena berusaha mencari ikhtiar". Dan sekarang doktorah menggunakan medium english setiap kali saya berjumpa dengan beliau. Lalu, masalah ammi tetap tidak terselesai..-_-"

insyaAllah, lagi karenah 4 subjek akan menyusul kemudian seiring peperiksaannya.
madkhal akidah: 31 Oktober.
fiqh Mu'amalat: 8 November.
Fiqh Ibadaat: 21 November.
Ulum Quran: 23 November.

Doakan ya semoga dipermudahkan..

*Cerita tentang simposium nuqaba' dan Liqo' Mahabbah hajat untuk dikongsikan bersama..he~ tapi kurun ke berapa pula la ya?^-^
*Semoga tarbiyah dzatiyah seiring amanah mas'uliyyah, ameen...
*simpan duit, jalan-jalan~insyaAllah..

No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.