Wednesday, October 6, 2010

Susah itu kehidupan.


Belajar jauh-jauh bagi saya tidak ada apa-apa keistimewaan. Malah memenatkan kadang-kadang. Meletihkan dan merunsingkan.

Tetapi sungguh. Kematangan benar-benar terbina. Keyakinan diri benar-benar meresap. Pengharapan kepada Allah sangat kuat. Malah air mata terlalu murah untuk lemah mengadu. Jiwa semakin tabah. Kemahiran komunikasi semakin baik. Pembaikian diri sentiasa berlangsung. Dan cinta tanah air semakin melambung..T_T.

"Apakah kamu mengira kamu sudah beriman sedangkan kamu belum diuji?"
Tanggungjawab dan amanah semakin menimbun. Ditambah kefahaman untuk membawa seluruhnya kepada pengabdian kepada Allah membuatkan kerja-kerja semakin berat. Lantas untuk itu hubungan dengan Allah MESTI sentiasa dijaga agar unsur-unsur dunia tidak menjadi virus yang memisahkan rahmat dan cinta Allah dalam hati.

Persediaan dari Allah.

Teringat ketika malam saya hampir-hampir ditinggalkan penerbangan lantaran silap melihat tarikh tiket.

Tiket yang tertera 16 September tetapi pada jam 1.30 pagi membuatkan otak meng'set'kan hanya 16 september semenjak daripada hari tiket diterima di tangan.

15 September tersebut masih sempat berjalan dengan kakak ke Masjid Jami' mencari barang 'konon'nya untuk dibawa pulang esok. Sempat menziarahi kak Sya dan pulang petang. Ibu, abang dan adik yang terpaksa bergegas ke Ipoh 14 Sept atas sedikit urusan baru selamat tiba beberapa jam sebelum kami.

Pulang ke rumah nenek di Wangsa Maju setelah kepenatan 'melilau' membuatkan kami berehat sebentar tanpa sempat makan malam bersama.

Selepas azan maghrib, sekitar jam 8 malam dan kami masih belum sempat menunaikan solat, tiba-tiba adik naik ke bilik.

"mak, bukan tiket kak hasna' malam ni ke?"

Dub. Jantung mula bergerak lebih pantas berbanding normal.

"Eh bukan malam esok ke?" Jawab mak dengan muka 'cuak'. Saya diam.

"Baik tengok tiket..". Kakak yang terbaring mengahadap laptop lanats mengambil tiket dan..

"16 September ni 1.30 pagi. Maknanya kena check-in pukul 10 malam!".

Ya Allah..Langsing jadi lemah. Alhamdulillah semua beg telah siap dipacking cuma perlu ditambah sedikit barang.

Terkejar-kejar mandi dan bersiap. Kelam kabut bilik tetapi masih tanpa di bawah pengetahuan nenek. Alhamdulillah makcik niza memujuk,

"tak apa..normal kalau orang travel salah tengok tiket.." huhu..

Apibal semua siap untuk bertolak, baru saya bergerak ke bilik nenek untuk salam dan apa lagi..kena berleter dengan 'bekas pesaing Ketua Wanita UMNO Malaysia dan pengerusi seumur UMNO cawangan'. ^-^. Lekas-lekas melarikan diri.

Dalam kereta saya hanya menangis dan berzikir. Rasa benar-benar lemah dan tiada kekuatan cuma datang dari Allah.

"laillaha illa anta, subhanakainni kuntum minnal dzolimiin.." (doa nabi Yunus ketika di dalam perut ikan) saya ulang-ulang dan ulang.

"La yukallifullah hunafsan illa wus'aha, .." (surah alBaqarah dalam ma'thurat) terus saya sebut dengan linangan air mata deras.

Allah izin, malam itu adalah malam terakhir cuti dan esok bermula semula kerja dan sebilangan besra sekolah-sekolah lantas jalan di Kula Lumpur langsung berderet kereta memanjang. Untuk satu jarak yang jauh kami terpaksa bergerak perlahan.

Alhamdulillah ketika masuk ke highway menuju KLIA, jalan kembali lapang.

Sujud itu tanda kehambaan.

Alhamdulillah selamat tiba di KLIA kurang sedikit daripada waktu check-in.

Ketika solat di surau KLIA, saat mengangkat takbir terus wajah banjir. Bermula "wajjahtu wajhilalillazi.." saya menangis sungguh-sungguh. Alhamdulillah bersama pengertian stiap kalimah dalam solat yang difahami, saya benar-benar rasa seperti seorang bayi yang tiada daya kekuatan.

Selesai solat, langsung sujud syukur dan tidak putus-putus membaca doa pemohonan ampun nabi Yunus saat baginda tersedar akan kesilapan yang telah dilakukan.

Rasa benar Allah mahu membersihkan saya sebelum kembali 'jihad' di bumi isra' ini. Allah mahu membersihkan saya daripada dosa-dosa yang telah dilakukan sepanang cuti. Allah mahu membersihkan saya dari kelalaian dan ketidak penitian berat terhadap masalah ummat ketika cuti. Allah mahu membersihkan saya daripada kesenangan yang membuatkan saya semakin jauh dengan Allah. Allah mahu membersihkan saya daripada pengharapan manusia dan kembali meletakkan keyakinan dan pengharapan HANYA kepada DIA.

Dan dengan sujud itu, saya bina kekuatan semula.

Hikmah Allah itu tersingkap.

Saat berpijak di bumi Urdun semula setelah merempuh pelbagai kesukaran, saya langsung sedar bahawa kerja semakin bertambah. Tanggungjawab dan amanah Islam semakin bertimbun. Ditambah menjadi ketua rumah kepada sebuah rumah yang dimiliki oleh sohib arab (nak maksudkan sohib arab dan sohib melayu tu berbeza sangat-sangat) .Lantas saya perlu kuat untuk membina kekuatan yang lain.

Dan kini saya namapak dengan jelas, hikmah Allah membersihkan saya sebelum tiba ke sini semula. Agar saya kuat dengan kekuatan Allah bukan kuat dengan pautan manusia yang juga perlu dikuat..

Doakan saya teman..

No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.