Sunday, July 25, 2010

Safar Tarbawi, Rehlah Mahabbah..

Semasa konsert ShouHa. Yang berbaju belang itu, penulis lagu-lagu ShouHa.

Alhamdulillah, pagi tadi sekitar jam 5.30, saya tiba semula di bumi Perlis setelah menyelesaikan safar terakhir saya dari bumi Terengganu. Allah izin, saya telah berjaya menyelesaikan sebahagian misi besar cuti ini iaitu safar ke Johor, Melaka, Kelantan dan Terengganu. Dan insyaAllah, safar ini adalah safar tarbawi yang tidak sia-sia.

Safar ke Johor dan Melaka telah berlalu kira-kira 2 minggu yang lalu. Masih mencari waktu untuk men'post' sesuatu berkenaan perjalanan ini. Tapi rasanya, bukan masa yang menjadi alasan..kemalasan itu.., mungkin.

Dan 5 hari yang lalu, masih seorang diri dengan keselamatan di bawah pemantauan Allah, saya menziarahi sahibah-sahibah di KTD sekaligus bertujuan menyaksikan persembahan Shoutul Harakah yang telah lama saya idamkan.^_^

Kemudian bertolak ke Kuala Terengganu untuk menemui Thalhah di SMKL dengan membawa amanah besar dari ibu sebagai seorang kakak..^_^

Sungguh. Saya belajar banyak dari kedua-dua safar ini. Paling besar ialah, keyakinan bahawa hanya sebagai Allah pelindung dan penjamin keselamatan.

Ramai yang terkejut dan aneh mengenai perjalanan saya seorang diri ke merata-rata tempat. Ya, selatan dan pantai timur tanah air bukan dekat. Dan mendapat keizinan ibu juga bukan mudah.

Namun, daripada itu saya belajar untuk tawakkal hanya pada Allah dan belajar untuk 'survive' menjaga keselamatan sendiri. Sampai bila kita perlu mengharap pada manusia? Kita tidak akan selama-lamanya hidup di bawah jagaan manusia. Belajarlah untuk berdikari dan pastinya sebelum itu, buktikan bahawa kita bisa berdikari.

Titipan saya sebagai seorang anak buat ibu-ibu dan bapa-bapa atau bakal-bakal (^_^), yakinlah bukan kalian yang menjaga keselamatan anak-anak selama ini tetapi hanya Allah. Lalu, jika perlu anak-anak anda keluar dengan jaminan bahawa keluarnya dia bisa membantu untuk lebih memahami Islam sekaligus membantu Islam itu sendiri, maka benarkanlah dia untuk keluar. Usah biarkan anak-anak kalian kaku dan lesu terperuk di ceruk rumah. Sedangkan tenaga dan jiwa mudanya penting untuk masa depan Islam..

Perjalanan safar ini akan saya kongsi detailnya kemudian..

*Ramadhan semakin hampir..bisakah buah taqwa dapat hidup subur jika ditanam di tanah yang serabut? Ayuh, bersihkan hati untuk menyambut Ramadhan datang...

*Rindu dengan safar ini..

1 comment:

mohon pandangan.