Saturday, September 5, 2009

'malaikat' yang dikirim..

Semalam ada kisah menarik yang ingin saya kongsikan bersama kalian.

Petang itu, ibu berhajat menziarahi tok tiri yang strok di Sungai Petani, Kedah. Kata ibu, tok baru keluar dari hospital pagi tadi. Kami bertolak sekitar jam 5.30 petang dengan perancangan akan berbuka di restoran setibanya kami di sana. Mak Tam yang tinggal di Jerlun turut bersama kami.

Selepas melepasi tol Sungai Petani Utara, belakang kereta mengeluarkan bunyi yang sangat pelik dan mencurigakan. Pada awalnya kami sangka, bunyi barang-barang di bonet. Namun, apabila dialihkan, bunyi aneh itu tetap muncul dan semakin teruk.

"Zubair, ke tepi jalan.."Ibu mengarah cemas.

Dan ketika kami keluar, barulah perasan yang tayar kami pancit!





Ini dia peralatan-peralatannya..ada sesiapa yang tak kenal?


Lampu kecemasan dinyalakan.


buku manual yang dibaca..huhu.

Memandangkan ini kali pertama tayar kereta Avanza pancit, maka kami tidak punya apa-apa pengalaman. Kelam kabut juga dibuatnya lebih-lebih lagi jam sudah menghampiri waktu berbuka.

Abang tampak tidak betah menggunakan peralatan-peralatan. Kedudukan tayar spare pun abang tak pasti di mana! Di sebelah, ibu bercerita proses-prosesnya berdasarkan yang tertulis di buku..huhu..tampak sangat mustahil untuk dilakukan.


Tayar yang leper..


Baca buku manual dulu..huhu.

Dalam kelam-kabut itu, Allah telah mengirim seorang manusia 'malaikat' yang muncul dari bangunan berdekatan menawarkan bantuan kepada kami. Bilang lelaki itu, dia pernah bekerja sebagai mekanik. Memang tidak dapat disangkalkan. Dia membuka tayar dan memasang yang baru dalam masa yang pendek.

Dalam masa itu azan berkumandang dan kami berbuka di tepi jalan! huhu..pengalaman yang amat menyeronokkan.





Proses pertukaran sedang berlaku..

Walaupun penampilan pemuda itu tampak agak 'rockers', tetapi dia punya hati yang sangat baik. Lebih menyentuh hati kami, dia sungguh-sungguh menolak bayaran yang ibu hulurkan dengan jawapan,
"Saya ikhlas kerana Allah, makcik".

Saat itu saya teringat kata-kata cikgu AB, " siapa yang mengatakan bahawa masyarakat menolak Islam, dia adalah orang yang tak pernah turun ke dalam masyarakat.."

Sungguh. Pemuda itu adalah buktinya. Masyarakat dirosakkan tanpa rela dan sedar mereka. Kerana itu jika kita bergaul dengan mereka, kita akan dapat melihat keluhan jiwa mereka yang sebenarnya meronta kerana mereka punya hati yang bersih tetapi dikotori oleh sistem jahiliyyah yang sentiasa cuba membuang manusia daripada fitrah kejadian.


Tempat kejadian..


mengemas kembali peralatan-peralatan yang digunakan..

Dalam kereta, kami kembali bermuhasabah. Kata ibu, Allah telah menemukan kita dengan bukti bahawa masih ada manusia yang jujur dalam masyarakat hari ini. Bermakna, masyarakat memerlukan kita!

Allah juga telah mendidik kami agar selalu meyakini bahawa jika Allah tidak mengizinkan sesuatu itu berlaku, maka perkara itu tidak akan berlaku..

Kami meneruskan perjalanan dan sampai di rumah Mak Ina pada sekitar jam 8.30malam selepas menjamu selera di restoran.

Alhamdulillah, Allah telah melindungi perjalanan kami walaupun menghadapi sedikit kesukaran..
Sungguh. Maha hebat Allah.


Aqashah yang tembam..(anak mak Ina)


1 comment:

  1. bang bair dari belakang nmpk cam pompuan sbb rambutnyer panjang..hehehe..soh dia potong rambut untuk raya...ngee~

    ReplyDelete

mohon pandangan.