Saturday, March 2, 2013

It Takes So Long



Pertama kali saya mendengar nama tokoh ini adalah semasa saya mengikuti perkembangan revolusi Tunisia Dec 2010.

Merupakan seorang tokoh muslim yang berwibawa. eh.

Sheikh Rasyid alGhunnushi yang dilahirkan pada 1944 telah dibuang negeri oleh rejim pemerintah Tunisia yang lalu, Zain alAbidin selama 22 tahun. 

Bermakna mujahid muslim ini telah 22 tahun tidak berpijak di bumi kelahirannya. Namun bukanlah sesuatu yang menghalang beliau dari terus menguatkan gerakan Islamist di sana. Sebelum tercampak keluar, pengalaman dihumban ke dalam penjara menjadi kebiasaan. Sheikh Rasyid pernah dimasukkan ke dalam penjara sebanyak 2 kali dan memakan masa bertahun-tahun di dalamnya.

Beliau merupakan pengasas Parti anNahdah, parti Islam yang dikaitkan dengan fikrah Ikhwanul Muslimin. Juga tersenarai oleh majalah TIME sebagai antara 100 tokoh yang paling berpengaruh di dunia pada tahun 2012, serta sebagai antara 100 orang tokoh pemikir antarabangsa oleh Polisis Antarabangsa.

Buku ini sangat bagus.

Mengupas isu permasalahan manusia yang merendahkan wanita terutama bagi masyarakat muslim. Beliau menjawab dengan tafsiran ayat-ayat alQur'an yang juga menjadi dalil sebahagian ulama' untuk mencipta ideologi penghinaan tersebut.

Maha hebat Allah yang menciptakan tokoh pemikir yang mulia ini.


..........

eh, apa kaitan dengan tajuk?

Awal-awal dihubungi oleh pihak terlibat bagi jemputan membedah buku ini, saya bertanya,

"buku tu dalam english ke arab?".

"arab.."

"heh. Bagi saya tempoh sebulan lah macam tu!".

Actually im not finishing it yet. Still trying to force myself before the date line. Sedangkan cuma 175 muka surat. haih.

Membaca buku "Killing in the name of Honour" yang setebal 238 muka cuma mengambil sekitar seminggu dicampur tolak segala kesibukan lain. Apatah lagi novel-novel english yang lain, kadangkala cuma memakan masa beberapa hari untuk habis.

But seriously it takes so long when it comes to arabic! Kalau bonda tahu, mesti bonda komen, "haih, kata pelajar syariah..". lol.

Dan tiba-tiba saya semangat untuk terjemahkan buku ini, memandangkan saya kira tiada lagi terjemahan buku ini dalam bahasa melayu. insyaAllah mungkin ketika cuti akan datang. (semoga saya ingatlah azam ini insyaAllah. ^^#)

Baik. Doakan saya sahabat!



nota kaki:
-angin musim imtihan awal sudah mula tiba. 6, 12, 16, 18 dan 21 Mac. Satu lagi subjek, belum diketahui tarikhnya.

Bittawfeeq untuk semua! =)







No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.