Thursday, July 21, 2011

semak diri.


Jujur, kehidupan saya hari ini tepu dengan segala perkara berkaitan PINTAR.
700 orang jumlah akhawat PERMAI sesi depan iAllah. Semoga Allah kurniakan kekuatan.


"orang-orang yang berIMAN dan TIDAK mencampurkan SYIRIK, mereka itulah orang-orang yang mendapat rasa AMAN dan mereka mendapat petujuk" (6:82)

Bermakna natijah beriman kepada Allah adalah dicampakkan rasa aman dalam diri kita insyaAllah. Persoalannya, mengapakah dalam kita beriman kepada Allah malah saat kita beramal Islami, kita masih punya kegusaran, rasa celaru, rasa galau dan segala rasa yang lain?

Lihat kepada ciri kedua yang WAJIB kita miliki untuk menghasilkan rasa aman iaitu "TIDAK mencampurkan SYIRIK".

Bermakna dalam beriman kepada Allah, noktah bidayah serta jalan-jalan untuk bergerak ke arah sana MESTI teliti tidak bercampur aduk dengan pensyirikan kepada Allah.

Jelas. Bersih. Berhati-hati. Peka. Jika terkoyak, lekas perlu segera menampal semula agar tidak tercemar walaupun sedikit.

Kerana takut, semua usaha kita hanya kosong dan sia-sia bahkan Allah murka. na'uzubillah minzalik.

Doakan saya sahabat. Terus tembakan doa. Agar tidak tergelincir walaupun sedikit dari apa yang telah Allah gariskan. Semoga Allah terus redha dan kuatkan. Paling penting semoga Allah terus menjaga keikhlasan hati, menguatkan keistiqamahan dan terus memotivasikan kesabaran atas jalan DnT ini. Jalan yang tidak ada pilihan jalan lain.

Peringatan: Jika kita memilih untuk dihisab, kita telah memilih untuk diazab..!

asSyahid Abdullah Azzam pernah berkata yang bermafhum:
"Tidak ada jalan mudah untuk ke syurga melainkan hanya orang yang syahid dan berjihad di jalan Allah".

Sungguh. Tidak ada jalan mudah melainkan berada bersama dalam kafilah dagang Rasulullah s.a.w. agar ketika di hari tidak ada kebergantungan yang lain, amal Islami yang sedikit ini bersama syafaat baginda s.a.w. kita mampu menapak ke dalam syurga terindah.

Apalah sangat dengan ibadah-ibadah kita yang lain. Apakah benar diterima Allah atau sekadar hanya untuk dicampakkan kembali ke wajah kita?

Namun jangan pernah lupa kepada ayat di atas. Ketelitian yang maksima mesti sentiasa ada. Jika tidak hanya kosong dan sia-sia.
Teliti dalam mengikuti risalah baginda.

Teringat seerah sahabat Rasulullah, Huzaifah saat beliau mengikuti baginda s.a.w dalam suatu perjalanan.

Tidak melangkah Huzaifah r.a. melainkan beliau memijak di atas kesan tapak kaki baginda s.a.w. hanya semata tidak mahu melalui jalan atau langkahan melainkan benar-benar jalan da langkahan yang telah dilalui oleh baginda s.a.w.

Sungguh tinggi ketelitian sahabat-sahabat generasi alQur'an yang unik.

Apatah lagi kita yang berhajat untuk memegang risalah nubuwwah ini. Apakah hanya mampu sekadar ala kadar, cincai merbai, terburu-buru dan segala emosi negatif yang lain?

Penutup: ayuh semak diri.

Semoga kita tidak tergolong dalam kelompok mereka yang sia-sia dan binasa di padang Mahsyar nanti. na'uzubillah minzalik.


nota kaki:
-lagi 32 orang. Allahyusahhil 3alaina.
-ketika melihat banyaknya amanah dan peluang, ketika itu baru terasa betapa proses tarbiyah masih belum dilalui dengan sempurna.

No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.