Wednesday, June 15, 2011

Point yang tertinggal.

Mungkin Palestine belum terbebas lantaran kita masih belum benar-benar matang.

Tadi petang, saya menziarahi rumah seorang kakak (kak Ninah) dan duduk-duduk bersama makcik Khamsiah (mak kak ninah yang datang menziarahi), dan kami membincangkan banyak perkara bersama.

Sungguh. Tak terkata perasaan saya ketika itu. Jujur, saat-saat yang paling saya hargai semenjak tinggal jauh di bumi Jordan ini ialah bersama makcik pakcik dan mengikuti kisah kehidupan tarbawi mereka yang punya jutaan ibrah.

Point yang ingin dikongsi.

Dalam banyak perbincangan kami tadi, ada satu point yang hajat untuk saya kongsikan bersama kalian. Point penting yang tidak pernah saya nampak selama ini. Point yang telah saya tertinggalkan. Point terpenting untuk kita nilai semula setakat mana natijah proses Tarbiyah itu seharusnya berlaku.

Serta, point muhasabah setakat mana kematangan kita untuk berada dalam masyarakat.

Seerah Mu'adz Bin Jabbar

Semasa pembukaan Yaman, Nabi Muhammad SAW telah mengutuskan Muadz bin Jabal r.a sebagai gabenor, iaitu sekitar tahun lapan ke 10 hijrah. Sebelum Muadz berangkat ke sana, Nabi SAW menghantar sehingga ke luar kota sambil memegang tali kudanya.


Rasulullah bertanya: ”Wahai Muadz, dengan apa kamu akan menetapkan hukum di Yaman nanti?”
Muadz menjawab: ”Saya akan menetapkannya dengan Kitabullah (al-Quran).”
Rasulullah bertanya lagi: ”Kalau kamu tidak menemukannya dalam al-Quran?”
Muadz berkata: ”Saya akan menetapkannya dengan Sunnah Rasulullah.”
Rasulullah bertanya lagi: ”Kalau kamu juga tidak menemukannya (dalam sunnah).”
Muadz menjawab: ”Saya akan menetapkannya dengan berijtihad (menetapkan hukum sesuai dengan pendapat dan pandangan) sendiri.”

(Hadis daripada Ibn ‘Abbas)

Hadis ini cukup masyhur saya kira bagi mereka yang tahu dalil-dalil apakah yang ada dalam menentukan sesuatu hukum syara' dalam Islam.

Seerah ini membuktikan bahawa Ijtihad termasuk dalam penentuan penetapan sesuatu hukum.

Persoalannya: Sudut pandangan manakah yang telah kita tertinggal?

Ijtihad dalam menentukan sesuatu hukum bukan boleh dimiliki oleh orang-orang biasa. Ilmu ijtihad punya cabang-cabang dan syarat-syaratnya.

Paling penting, mujtahid mesti memiliki kematangan dalam menentukan sesuatu perkara dalam keadaan apa sekalipun. Bukan seorang yang emosional dan terburu-buru. Memahami situasi dan waqi'. Menjadi sandaran masyarakat yang membawa erti syaksiyah, kematangan, ilmu, gaya pemikiran dan fikrah diyakini dan dipercayai oleh masyarakat.

Menjadi rujukan masyarakat bila-bila masa dan dalam apa kondisi sekalipun, bermakna seluruh hidup mujtahid sudah benar-benar diinfaqkan untuk masyarakat.

Justeru, apakah yang telah kita tertinggal sebenarnya?

Kita tertinggal bahawa, Mu'adz Bin Jabbar merupakan ahli yang keluar dari madrasah Tarbiyah Rasulullah s.a.w.

Baik, mari kita teliti sama-sama ya..^^.

Mu'adz Bin Jabbar -> Mujtahid.
Mu'adz Bin Jabbar -> lalui proses Tarbiyah Islamiyah.
Proses Tarbiyah melahirkan -> Mujtahid.
Sifat Mujtahid -> matang, berilmu,memiliki syakhsiyah yang diyakini masyarakat, bermanfaat untuk masyarakat dll.

Bermakna?
Sifat orang yang ditarbiyah -> matang, berilmu, memiliki syakhsiyah yang diyakini masyarakat, bermanfaat untuk masyarakat dll.

Kesimpulan: Mereka yang keluar kepada masyarakat adalah mereka yang mampu berijtihad.

Meneliti seerah tersebut, menunjukkan bahawa Rasulullah s.a.w. melepaskan mereka kepada masyarakat adalah mereka yang memiliki sifat mujtahid. Bukan sebarang orang.

Yang memiliki kematangan. Yang berilmu. Yang memiliki syaksiyah Islamiyah yang diyakini masyarakat. Yang bermanfaat untuk masyarakat. Yang mampu membina proses Tarbiyah kendiri.

Bukan mereka yang berjiwa kecil. Yang emosional. Yang tidak matang. Yang masih terus menerus minta dikasihi dan dimanjai. Yang masih terus menerus minta disuap dan ditarbiyah.
Dan segala.

Bukan ancaman yang melemahkan, tetapi muhasabah yang menguatkan.

Pada saya, saat meneliti sifat-sifat mujtahid yang masih jauh untuk dikejar tetapi tidak mustahil, dan melihat, jika saatnya saya berada di zaman Rasulullah s.a.w. ketika ini, betapa sungguh saya bukanlah orang yang layak untuk turun kepada masyarakat..

Namun, ketahuilah bahawa ini adalah motivasi bagi kita untuk terus memperbaiki, perbaiki dan terus perbaiki.

Jika anda rasa lemah dan berputus asa untuk memenuhi ciri-ciri seorang da'ie bermakna anda turut berasa lemah dan berputus asa untuk memenuhi ciri-ciri seorang muslim yang Allah redha.

Kerana keperibadian yang perlu dipenuhi oleh seorang da'ie itu adalah sebenarnya keperibadian yang seharusnya menjadi darah daging seorang muslim.

Benar bukan?

Penutup: Mari berusaha memenuhi ciri-ciri itu..!

Tidak ada jalan mudah untuk tergolong dalam penghuni syurga yang selamanya. Lalu sahabat, mari bersama berusaha sehabis daya bagi memenuhi ciri-ciri tersebut, agar kita tergolong dalam mereka yang layak untuk memikul amanah amal Islami ini.

Dan ketahuilah hanya dengan memikul amanah amal Islami ini dengan ikhlas dan serius, pandangan Allah kepada kita akan berbeza.

" و من أحسن قولا ممن دعى الى الله و عملا صالحا و قال انّني من المسلمين"

Semoga Allah redha. Semoga Allah terus menguatkan kita untuk berusaha menjadi mereka yang diihsani dengan ganjaran syurga insyaAllah..

Doakan saya sahabat..

1 comment:

  1. subhaanallah hasna' terima kasih atas perkongsian ini..

    ya, memang point ini yg tertinggal

    rakaman ttg kematangan drpd cikgu azmi http://www.mediafire.com/?8wa9m8pjwhhkyrx

    ReplyDelete

mohon pandangan.