Wednesday, August 25, 2010

anak-anak itu bersih..

Esok ialah hari terakhir saya bersama adik-adik MATRI merangkap sebahagian daripada anak-anak murid saya sepanjang cuti 3 bulan ini.

"Cikgu, jangan balik Jordan..Nanti kami sedih tak ada cikgu.."

Sebahagian besar daripada anak-anak murid saya yang comel dan riang di dalam kelas sungguh-sungguh memujuk agar saya tidak pulang semula ke Jordan dan tetap mengajar mereka.

Ada rasa lucu. "Habis tu, tak kan cikgu tak sambung belajar? Baru setahun kat sana..". Wajah-wajah yang selalu tersenyum dan ketawa suka bertukar muram. Dalam hati, ada rasa hiba dan terharu..Anak-anak kecil, masih tidak nampak dunia ini luas dan perlu diteroka.

Sungguh. Duduk bersama manusia-manusia yang masih belum matang dan bersih mengajar saya banyak perkara. Walaupun penat melayan karenah dan soalan yang macam-macam namun, saya tahu bahawa mereka baru belajar untuk hidup.



Bersama sebahagian daripada pelajar-pelajar 1 Aisyah dan 1 Zainab..


Geng anak-anak murid yang suka me'ngekoq'
Duduk bersama mereka juga membuatkan saya semakin membenci sistem jahiliyyah yang melihat produk muslim seperti raksasa melihat manusia makanannya.
Ya. Wajah dan peribadi bersih mereka hari ini belum tentu kekal untuk hari depan. Hasil peperangan ganas jahiliyyah yang rakus merosakkan.
Saat saya di hadapan, berdiri mengajar dan mereka duduk mendengar, saya akan mengambil masa beberapa detik untuk menatap satu persatu wajah-wajah mereka sambil berdoa dalam hati agar mereka dewasa menjadi muslim mukmin yang bermanfaat pada Islam. Agar mereka kuat merentas gelombang jahiliyyah yang meracuni kehidupan. Agar mereka tumbuh membesar menjadi hamba Rabbani hasil didikan proses Tarbiyah Islamiyah yang terancang. Dan agar mereka menghargai setiap detik perjalanan kehidupan mereka di bumi wakafan MATRI ini..


Top student 'BM'


Bersama sebahagian pelajar 1 Abu Bakar..
Balik 2 tahun kemudian, mesti semua tinggi-tinggi daripada cikgu.

Semalam, ketika kelas terakhir di 1 Abu Bakar yang akan saya rindu karenah-karenah mereka, sempat berkongsi tentang fujur dan taqwa yang fitrah ada dalam diri setiap manusia.
"Dan Dia mengilhamkan kepadanya (jalan) kejahatan dan ketaqwaan" (asSyams:8)
Diibaratkan hati kita ini sebuah balang yang di dalamnya ada 2 belon. Satu belon taqwa dan satu belon fujur.
"Boleh tak kita tiup dua-dua serentak?"
"Tak boleh!"
"Jadi, kalau kita biarkan fujur menguasai hati macam belon ni (saya tunjuk pada gambar rajah yang dilukis di papan hitam), agak-agak..belon taqwa yang satu lagi boleh membesar tak?"
"Tak boleh, cikgu!"
"Macam tu la hati kita..kalau kita tak biarkan belon taqwa yang membesar, belon fujur yang akan..?"
"membesar!"
"pandai!"Saya tepuk tangan dan mereka ketawa.
Sungguh. Di tangan manusia itulah terletaknya pemilihan. Dan anak-anak yang bersih itu perlu diberi kekuatan untuk mencorak taqwa agar dapat menjadi hamba terbaik.
Apa pilihan kita?
*Ramadhan Kareem..
*Gambar pelajar form 2 tak sempat ambil..
*Ada pelajar beritahu saya, "Saya nak jadi cikgu sebab seronok tengok cikgu (saya) jadi cikgu.."

3 comments:

  1. salam..ziarah..hasna' rindunyer suasana di sana(mat3)bila la kita akn brtemu lagi..trkenag indahnya saat itu...:D
    anti ajaq adik ana..hanisah.. 1 zainab

    ReplyDelete
  2. huhu..insyaAllah.pasti akan datang waktu itu..^_^

    ReplyDelete
  3. cikgu hasna'!....u got a telent to be a teacher..insyaAllah, pendidik berjiwa rabbani=)

    ReplyDelete

mohon pandangan.