Monday, October 29, 2012

Quoted V




"when an imperfect couple learns to enjoy their differences".
=)

Sebentar tadi, terbaca status sahabat saya yang solehah sekaligus antara insan yang saya kagum, Siti Fatimah Ismail (married-dentistry-clinical year student dan mampu menghabiskan 30juzu' hafazan dalam tempoh hanya 3 tahun di Jordan juga merupakan mantan Ketua Helwi PERMAI) dan sungguh saya benar tersentuh dengan setiap bait tulisan tersebut:


[Kami belajar banyak perkara hari ini semasa berziarah ke rumah pakcik dan makcik arab yang baik.

Mak cik itu apabila bercerita mengapa dia tidak bercincin emas,berkata:

"Dia telah mencukupi aku dari emas", sambil dia merujuk kepada suaminya yang sibuk melayan anak-anak.


Dan kami yang mendengar ini belajar bahawa mungkin inilah yang sering dirasai oleh orang-orang yang dikurniakan kebahagiaan oleh Allah melalui jalan-jalan bukan sebagaimana yang dibayangkan dan dizahirkan oleh manusia zaman kini iaitu harta, pangkat, nama dan sebagainya.

Jalan-jalan kebahagiaan dari Allah itu boleh jadi keluarga yang penuh kasih sayang dan menjaga agama, sahabat karib yang soleh, keberkatan dalam waktu, kecukupan dalam rezeki, kenikmatan dalam ibadah, atau sahaja ketenangan pada jiwa.

Membuatkan apabila ada nikmat zahir itu, kita bersyukur, tetapi jika tiada sekalipun, tidak langsung terasa resah gelisah dan kurangnya di jiwa.

Dan kami tahu sebenarnya Allah yang mencukupi mereka berdua.

Semoga pakcik dan makcik dikekalkan bahagia hingga ke syurga. InsyaAllah :) ]

Paling menyentuh hati saya ialah pengakuan si isteri,


"Dia telah mencukupi aku dari emas.."

SubhanaAllah. Bukankah itu hadiah yang lebih bernilai dari kemewahan dan kemegahan yang menyakitkan?


Sungguh. Hanya Allahlah yang mencukupkan dan membahagiakan. Bahagia itu bukan boleh dilakonkan dan dikaburkan dengan perkara-perkara material tetapi kebahagiaan itu adalah suatu perasaan yang mengalir ke dalam jiwa serta yang membangkitkan semangat untuk hidup dengan ceria.


Maka, jika mahu bahagia dan rasa tercukupi, kita perlu pulang kepada Allah secara total, bukan?


Dan diam-diam saya berdoa, semoga saya mampu menjadi hadiah yang lebih berharga dari emas buat seseorang yang istimewa dan beliau juga mampu menjadi hadiah dari Allah yang lebih bernilai dari emas buat diri saya.


=')



nota kaki:

-saya rasa ada sesuatu yang hilang dalam diri saya sem ini. ='( Semoga Allah hadirkan semula.
-minta maaf kepada puluhan followers requests untuk instagram dan twitter. Juga kepada sesiapa yang telah saya block. Seperti yang pernah dimaklumkan sebelum ini, bahawa 2 akaun tersebut adalah akaun privacy saya. Jika tidak percaya, boleh tanya kepada 2 orang follower yang saya rasa mesti pening dengan karenah post saya yang merepek. ^^#

No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.