Monday, June 7, 2010

hari pertama di rumah..

Alhamdulillah, hari ini adalah hari pertama di rumah. Teratak jauh di bumi utara Malaysia. Tanah yang hampir dengan bumi wakafan subur dengan Tarbiyah dan Dakwah.

Tetapi masih belum berkesempatan bergerak ke sana. Memulakan operasi amal jama'ie yang berbentuk fardie..hehe. (maknanya kerjanya perlu ramai yang buat tapi saya yang buat seorang)

Ketika tiba jam 11 malam semalam, saya menapak dengan penuh rindu. Meski baru setahun ditinggalkan, sudah berbunga rasa cinta itu. Sejujurnya, rumah saya tidak ada apa-apa yang istimewa. Sama dengan rumah-rumah lainnya. Tetapi apa yang membuatkan saya rindu adalah kekuatan itu. Roh DnT yang selalu ditiupkan oleh pemilik rumah ini membuatkan saya selalu merindui teratak ini.

Roh yang selalu membakar saat api semakin malap. Roh yang menyokong saat diri hampir terduduk. Roh yang selalu ada sehingga membuatkan saya sendiri malu jika berdiam futur.

Tetapi pemilik roh itu masih belum sempat saya tatap kerana 'dia' masih belum pulang. Perlu menanti buat tempoh yang mungkin hampir 2 minggu. Semoga Allah selalu mensejahterakan keamanan dan keselamatan'nya'.

Hari ini juga bermulalah hari pertama saya menjadi tukang masak utama di rumah ini. Perlu menyediakan makan dan minum untuk 2 orang jejaka yang selalu menguji kesabaran. hee.. Sejujurnya, bermain dengan api dan periuk bukan pilihan saya dari dulu.

Saya tidak kisah untuk menyelongkar stor luar yang berkotak-kotak berat untuk disusun atur semula seorang diri. Saya tidak kisah untuk mengangkat atau menolak ke sana ke sini perabot-perabot kayu untuk menghias dan mengemas rumah seorang diri. Saya tidak kisah men'vacuum' dan me'mop' seluruh rumah keseorangan. Saya tidak kisah mengemas setiap kabinet yang berada di rumah. Dan segala-gala jenis pekerjaan lain yang sememangnya selama ini adalah pekerjaan saya. Tetapi memasak..adeih..^_^!

Sepanjang saya tinggal di rumah sebelum ini, semua pekerjaan saya lakukan kecuali 'pekerjaan' itu. Saya akan serahkan pada ibu. hehe. Tetapi saya tetap berada di dapur menyediakan segala kelengkapan memasak dan akan kembali semula untuk mengemas setelah ibu selesai.

Namun Alhamdulillah saya mula berjinak-jinak dengan 'aktiviti' ini ketika berada di bumi Jordan. Dan saya bermula dari bawah dengan pemantauan 'mak' dan kakak..huhu

Ketika memasak untuk makan tengah hari tadi, awalnya rasa berat. Lebih-lebih lagi 2 jejaka yang akan dijamu inilah yang membuatkan kerja saya bertambah akibat membiarkan rumah bersepah kerana tidak menjalankan tugas masing-masing yang telah diagihkan selama berminggu-minggu. (geram..geram he..)

Tetapi teringat leteran 'mak', "memasak ini mengajar kita untuk ikhlas dan bersifat memberi"

Alhamdulillah..tiba-tiba hati rasa semangat untuk beroperasi. Saya pujuk hati. "InsyaAllah belajar untuk menyediakan santapan buat mujahid. Semoga Allah redha..ameen."

Sambil tangan bekerja, sambil dapur ditemani rentak nasyid shoutul Harakah yang bersemangat. Lagu-lagu jihad terus berputar membuatkan diri ini bertambah syu'ur. Bukankah jika makanan yang kita masak adalah untuk manusia yang berkerja di jalanNya itu dinamakan juga jihad? Lalu, saya pantas mahu merebut itu juga. Maka harus belajar mulai sekarang, Hasna'! (semangat..nge~)

Maaf kawan-kawan, saya berkongsi ini bukan saja-saja atau menunjukkan jiwa saya ke arah itu. insyaAllah belum masanya lagi.

Tetapi apa yang sengaja saya mahu kongsikan adalah, tanamkan kesedaran dalam setiap gerak kerja kita untuk Islam hatta dalam hal-hal memasak sekalipun.

Jadikan setiap perjalanan hidup untuk Islam. Untuk masa depan ummah. Peringatan buat diri, kita tidak akan selamanya remaja dan anak-anak. Kita akan dewasa dan bakal melahirkan pewaris. Dan ketahuilah corak pewaris yang akan kita lahirkan ditentukan oleh setiap percaturan kerja kita hari ini.

Sungguh. Semoga hidup kita untuk dakwah dan diliputi Tarbiyah agar anak-anak yang bakal lahir adalah hasilan baitul muntijah yang melahirkan roh-roh jihad buat dunia, ameen.

*masih banyak kerja (kerja rumah + kerja Islam) yang belum diselesaikan..hu..doakan semoga semuanya dipermudahkan.
*Semoga cuti ini dimanfaatkan untuk Dakwah dan Tarbiyah. ameen..
*doakan saya teman...
*sayang dan rindu kalian, sahibah-sahibah dan teman-teman Jordan..

No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.