Sunday, April 5, 2009

tanggungjawab melebihi masa yang ada



subhanallah..

nampaknya telah lama saya tidak menulis. Apabila saya mula berhenti, saya akan payah untuk memulakannya kembali.. itu memang sifat tidak baik yang ada dalam diri saya. susah untuk istiqamah..

sebenarnya, saya punya banyak cerita yang ingin dilampirkan, tetapi entah mengapa saya tidak tahu untuk mulakannya di mana.

cukuplah saya rungkaikan dengan perkataan yang mudah, bahawa saya sangat sibuk kini.

sejujurnya, saya masih tidak merasai cuti panjang sebenar yang selalunya dirasai oleh pelajar-pelajar lepasan spm yang lain.

saya pernah mengeluh pada ibu, tentang kepenatan yang saya rasa. Jawap ibu," nak dapat pahala memang payah".

ringkas tetapi cukup untuk menyegarkan kembali hati saya yang lelah.


Cuma, seperkara yang selalu mencengkam perasaan saya, yang selalu sahaja menghantui saya ialah, apakah amalan-amalan yang telah saya lakukan selama ini diterima baik oleh Allah?

Apakah kerja-kerja Islam yang telah saya lakukan sudah cukup bersih mengikut piawaian Sang Maha Mengetahui? atau apakah selalu sahaja amalan saya bercampur dengan najis-najis syirik khuffiy dan maksiat?

saya takut. takut jika saya menyangka bahawa saya sudah cukup beramal, tetapi rupa-rupanya di akhirat nanti amalan-amalan saya dicampakkan kembali ke wajah kerana amalan-amalan saya itu dikotori dengan kejahatan-kejahatan bisikan syaitan yang direjam.. na'uzubillah min zalik.. semoga Allah mengampuni dosa-dosa saya yang terdahulu dan yang kemudian..
tolong doakan saya..